dinsdag 21 februari 2017

Alles wat er mis is met privacy en big data: de OV-chipkaart

Een oud (van 8 juli 2014), maar desniettegenstaande nog steeds actueel, artikel van Tijs Hofmans over hoe de Nederlandse Roverheid alles in het werk stelt om onze privacy uit te hollen.


Vanaf 9 juli 2014 is het verplicht voor iedere reiziger om in- en uit te checken. Ook voor mij, terwijl ik een peperduur Alles Vrij-abonnement heb. Er is letterlijk geen enkel moment waarop ik in de trein in Nederland zwart kan rijden. Toch moet ik inchecken. En uitchecken. Daardoor ziet TransLink Systems (waar de NS grootaandeelhouder van is) exact waar ik iedere dag naartoe ga. Niet alleen welke treinen, maar ook welke bussen en trams ik neem.


Dit artikel kan in zijn geheel gelezen worden op de «Privacy Barometer».

Geen opmerkingen: