dinsdag 28 februari 2017

Schijnheiligheid alom, bij olieboeren - en bij (r)overheden!


Vandaag publiceert De Correspondent het interessante artikel Reconstructie: Zo kwam Shell erachter dat klimaatverandering levensgevaarlijk is (en ondermijnde het alle serieuze oplossingen), een titel die geen nadere omschrijving nodig maakt.

Shell nam in eerste instantie de dreiging weliswaar serieus, maar beperkte zich ertoe haar booreilanden hoger te bouwen in verband met het risico van een hogere waterstand, afgezien van enkele symbolische acties (als onderzoek naar opslag van CO2). Van de andere kant richtte een groep Verengdestaatse olieboeren een club op met de welluidende naam «Global Climate Coalition», waarvan ook Shell lid was, met een tweeledig doel: twijfel zaaien over de mogelijke gevolgen van de klimaatverandering en wijzen op de enorme kosten van maatregelen tegen die gevolgen. Ofschoon Shell op een gegeven moment onder druk van Europese milieu-organisaties uit de «Global Climate Coalition», ging ze door met het benadrukken van de onzekere voorspellingen over de opwarming van het klimaat.

Via het artikel van De Correspondent, kun je ook de volledige film «Climate of Concern» (desgewenst met ondertitels) bekijken.

Volgens de groene denktank E3G is overigens Al Gore's horrorfilm «An Inconvenient Truth» gewoon afgeleid van «Climate of Concern». Met deze film vloog Al Gore de hele wereld rond om zijn film te promoten. Kennelijk zat hij niet zo erg met alle uitlaatgassen die hij daarmee in de atmosfeer bracht...

Lees in mijn artikelen Ook de schuld van de broeikasgassen? van 30 september 2008 en Zoiets noem ik "milieubewusteloos" van 1 december 2007 hoe ikzelf bijna 10 jaar geleden dacht over de dreigende klimaatverandering. 

En, eerlijk gezegd, weet ik nog niet wie ik precies moet geloven. Ik ben in mijn leven al met zoveel "waarschuwingen" van overheden geconfronteerd, die voor een groot gedeelte niet klopten (en kloppen), dat ik niet weet óf het allemaal wel zo dreigend is. Het zou best kunnen, maar ik ben er niet automatisch van overtuigd dát het zo is. Desniettegenstaande kan het geen kwaad om zo milieuvriendelijk mogelijk te leven.

Geen opmerkingen: