donderdag 26 november 2009

Schoenmaker (in het Spaans: Zapatero), blijf bij je leest!

Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor (beroeps)opleiding José Luis Rodríguez Zapatero (binnen en buiten Spanje vaak afgekort tot Zapatero) heeft gevolgd, maar... ik weet wel dat hij niet erg geschikt is als politicus.

Hij heeft inderdaad tijdens zijn eerste regeerperiode zijn belofte uitgevoerd dat hij de Spaanse deelname aan de oorlog in Irak zou beëindigen, maar die goede beslissing deed hij een half jaar geleden weer teniet door troepen naar Afghanistan te sturen, die -volgens de minister van oorlog, Carme Chacón- niet op korte termijn zullen worden teruggetrokken (
La Voz de Galicia, 10 october 2009).

Het is ook een feit dat hij af en toe maatregelen neemt die de postfascistische Partido Popular (PP) niet naar de zin zijn, zoals op het gebied van onderwijs of de herziening van de Abortuswet, ook al bedreigt de katholieke kerk iedereen die die wet steunt met automatische excommunicatie.

Maar voor de rest lijkt zijn régime (net als zijn partij, de PSOE, letterlijk Spaanse Socialistische Arbeiderspartij) vooral bezig met de wens om de komende verkiezingen niet aan de PP te verliezen. Het favoriete onderwerp daarbij is de strijd tegen het "terrorisme van ETA", die zoals iedereen weet -of zou moeten weten- een beweging is die ijvert voor de Baskische onafhankelijkheid. (De afkorting staat voor
Euskadi ta Askatasuna, d.w.z. Baskenland en Vrijheid). Deze beweging ontstond in 1959 uit de strijd tegen de dictatuur van Franco, die zich in het Baskenland nog wreder deed voelen dan in de rest van Spanje.

Zoals ik onlangs ergens las (zie mijn artikel Hoeveel doden door Franco en het franquisme? van 10 october dit jaar) heeft ETA in de 50 jaar van zijn bestaan bijna duizend dodelijke slachtoffers gemaakt (dat wil zeggen bijna 20 per jaar) - waarbij het geen kwaad kan dat we ons afvragen hoeveel daarvan daadwerkelijk voor rekening van ETA komen en hoeveel voor valse-vlag-operaties om ETA te kunnen beschuldigen... Zoals ik echter in dat artikel al zei, heeft Franco véél, zéér veel meer doden op zijn geweten door zijn opstand tegen de wettige Republiek Spanje (in de Burgeroorlog, 1936-1939, en later tijdens zijn dictatuur, die voortduurde tot na zijn dood op 20 november 1975).
Of, om het zo te stellen dat iedereen het kan begrijpen: hoeveel doden vallen er door het verkeersterrorisme (te hoge snelheid, vooral in combinatie met alcohol? Dat zijn er beslist héél wat meer.

Rekening houdend met het voorafgaande is het verrassend (niet zo erg verrassend overigens, zoals ik later zal toelichten), dat de schuldigen van het franquisme gewoon rustig op hun oude dag stierven of nog steeds rustig voortleven, velen nog steeds op hoge posities. Er is geen Neurenberg-achtig proces geweest tegen de oorlogsmisdadigers van de franquistische Burgeroorlog. Integendeel, bij de dood van Franco werd besloten tot een "vreedzame overgang", om ongeregeldheden in Spanje te voorkomen (en om ervoor te zorgen dat de fascisten niet gestraft zouden worden). De laatste tijd wordt er regelmatig gesproken over een "Memoria Histórica" [Historisch Geheugen], maar ook dat is vooral symbolisch, want het régime weigert conclusies te trekken uit alles wat bekend is - en beslist niet door gebrek aan bijzonderheden. De lijst van over de Burgeroorlog en over het franquisme gepubliceerde boeken is eindeloos. In veel Spaanse dorpen weten de ouderen nog precies wie hun familieleden verrieden aan de fascisten en wie hen mee "uit wandelen" namen om hen langs een stille landweg te vermoorden.

Bij een iets nadere beschouwing van de Spaanse regering is het niet meer zo moeilijk te begrijpen waarom de situatie nog steeds zo sterk doet denken aan de tijd van Franco. Koning Juan Carlos de Borbón zwoer indertijd geen trouw aan de Spaanse grondwet, maar aan de beginselen van de Movimiento [de franquistische Beweging], zoals duidelijk te zien is in de hierna tussengevoegde video.
In de niet-geautoriseerde biografie van Juan Carlos,
Un rey golpe a golpe (door Patricia Sverlo), wordt overduidelijk uiteengezet hoe hij werd geselecteerd en voorbereid ("atado y bien atado" - "stevig gebonden", zoals de dictator zou zeggen) om het franquisme in ere te houden. Niet alleen dat... het boek legt ook uit hoe de PSOE ontdaan werd van de meest linkse elementen, zodat de partij kon deelnemen aan het type kapitalistische staat dat een rustige toekomst zou waarborgen voor de franquistische fascisten en hun erfgenamen.
Toen in 1975 als eerste stap van de "overgang" toestemming werd gegeven voor het oprichten voor "politieke associaties", verbonden de postfascisten zich in de "Alianza Popular", die na enige jaren haar naam veranderde in Partido Popular, de partij die nog steeds de PSOE de meeste kopzorgen bezorgt.
[foto: Dwarslezer - Peñiscola, lente 1975: het frisdrankbedrijf Kas maakte reclame voor het mengen van hun drank met vodka onder de spreuk "associaties toegestaan".]

Niet alleen de koning van de Spaanse staat is een rechtstreekse opvolger van dictator Franco. Ook veel politici van het régime Zapatero en mensen op hoge posten hebben stevige wortels in het franquisme. Voor een eerste overzicht verwijs ik naar El franquismo y lo de hoy [Het franquisme en wat we tegenwoordig hebben] in
El Manifiesto van 13 december 2008).

Door de, zowel door de PP als door de PSOE, tegen ETA gerichte propaganda, waarbij de laatste jaren (ook door alle massamedia) nog uitsluitend verwezen wordt naar "de terroristische bende ETA", heeft de PSOE zich nu in een positie gemanoeuvreerd, waarin het niet meer mogelijk is (ook al zou ze begrijpen dat enkel een dialoog tussen alle sectoren van de Baskische bevolking tot een blijvende oplossing van de huidige problemen kan leiden) om haar hardhandige benadering (eventueel gedeeltelijk) te laten varen, uit angst dat de PP de volgende verkiezingen zal winnen. Een groot deel van de bevolking laat zich nog steeds manipuleren door de Katholieke kerk, de trouwste bondgenoot van Franco (naast de Italiaanse fascisten en de Duitse nazi's gedurende de Burgeroorlog) en nog een heleboel Spanjaarden zijn intussen, na de jarenlange officiële propaganda, zó bezeten van paniek voor ETA, dat ze alles zullen steunen wat tegen ETA is.

Op dit moment is de situatie al zover geëvolueerd dat elke linkse beweging in het Baskenland (die niet eens politiek hoeft te zijn), bijna automatisch beschouwd wordt als een dekmantel voor ETA. Zo probeerde het régime vóór de laatste Europese verkiezingen de partij II-SP (Iniciativa Internacionalista-Solidaridad entre los Pueblos [Internationalistisch Initiatief - Solidariteit tussen de Volkeren]) te verbieden, op verdenking een dekmantel te zijn van Batasuna (ABC, 2 mei 2009), een al eerder verboden politieke partij (zoals talloze andere partijen), wegens de verdenking een dekmantel te zijn van ETA. In het geval van II-SP lukte dat niet, maar desalniettemin beschuldigden niet lang daarna (El País, 22 juni dit jaar) de PSOE en de PP opnieuw II-SP, deze keer wegens het dreigen met aanslagen, terwijl Alfonso Sastre, kandidaat voor II-SP, de vorige dag in een in de Baskische krant GARA gepubliceerd artikel een waarschuwing opnam, een advies om eindelijk te komen tot een dialoog, en geenszins een dreigement uitsprak:

Maar als we naar de bodem van de kwestie gaan, en ik richt me nu tot de PSOE, de partij die ik graag tenminste een gedeelte van haar verloren eer zou zien herwinnen: is het waar - zelfs mogelijk - dat u niet ziet dat het probleem niet is dat er sprake is van een kleine (maar zelfs enorme) bende moordenaars met grote hoektanden en bloeddorstig die, zoals u en uw vrienden zeggen, niets anders kunnen en wensen dan doden? Is het dan waar dat u iets zo duidelijk zichtbaars niet ziet: dat er hier sprake is van een ernstig politiek conflict, dat alleen op politieke basis kan worden opgelost? Is het tenslotte écht waar dat u er zich nog steeds geen rekenschap van hebt gegeven dat de oplossing van dit conflict, dat zoveel leed veroorzaakt, ligt in de mogelijkheid van overleg? Naar welke «meer overtuigende» middelen verwijst u, meneer López [Patxi López van de Baskische tak van de PSOE, voorzitter van de Baskische deelregering]? Staat u soms achter de gasvormige ideeën van dat zielige typetje van de PP, dat ik eerder citeerde? [Carlos Iturgaiz had voorgesteld alle ETA-leden en "alles wat terrorisme betekent" te vergassen.]
Als dat zo is, dan hoop ik dat jullie gebiecht hebben, want dan wachten en bedreigen ons tijden met veel pijn in plaats van de vrede, die uiteraard nooit bereikt kan worden als u besluit om een groter of kleiner deel van ons te vernietigen in die nieuwe, door dat personage Iturgaiz geïnspireerde, gaskamers. Arme wij, maar ook: arme jullie!
De voorlopig droevige climax van de anti-Baskische onderdrukking vond de 24e van deze maand plaats, toen de Spaanse politie en de Guardia Civil met in totaal 650 agenten (Kaosenlared, 24 november) 's morgens in alle vroegte in woningen binnenvielen en daar 36 jongeren arresteerden, door de Catalaanse TV-zender TV3 omschreven als "veronderstelde leden van SEGI, dat beschouwd wordt als de jeugdtak van Batasuna".
Volgens de minister van Binnenlandse Zaken is daarmee "de jeugdopleiding van ETA ... onthoofd". (
El País, 24 november, en het grootste deel van de gelijkgeschakelde Spaanse pers). En dat, terwijl mij de informatie van TV3 veel waarschijnlijker lijkt, dat verondersteld wordt dat de gearresteerden lid zijn van SEGI, en dat SEGI beschouwd wordt als de jeugdtak van Batasuna. Als er daarbij ook nog rekening mee wordt gehouden dat Batasuna verboden werd omdat het beschouwd werd als politieke tak van ETA, dan kan men concluderen dat in Baskenland de situatie precies hetzelfde is als tijdens de dictatuur van Franco, toen iedereen die het niet eens was met het régime automatisch een 'rooie' was.

Bij 92 huiszoekingen werden bovendien "documentatie en publicaties van SEGI en ETA gevonden, informatiedragers, materiaal voor het maken van explosieven en brandbommen, 6.000 euro in enveloppen en handgeschreven aantekeningen met nummerborden (La Vanguardia, 24 november).

Kennelijk is het in Baskenland niet meer toegestaan politieke documentatie in zijn bezit te hebben [hoe zit het dan met de politieke vrijheden in de zo geprezen Spaanse democratie?], of bijv. USB-sticks, lucifers, benzine voor aanstekers of alcohol om wonden te ontsmetten, of vuurwerk voor een feestje [tenslotte allemaal dingen waarmee explosieven en brandbommen kunnen worden gemaakt]. En waarom zou iemand geen geld mogen bewaren in enveloppen? Of mag dat alleen in een brandkast (of in een belastingparadijs, zoals beslist het geval is bij één of meer Spaanse politici)?
En -wat eng!- handgeschreven aantekeningen! Misschien college-aantekeningen van een student? En met nummerborden verwacht ik niet dat er gauw een oorlog begonnen zal worden, toch?

Het rechtse dagblad
Diario Crítico (24 november) beschouwt SEGI "als het ETA-equivalent van het fascistische 'Frente de Juventudes' [Jeugdfront]". Voor hetzelfde geld hadden ze de "Guerrilleros de Cristo Rey" [Guerrilleros van Christus Koning] kunnen noemen, de katholiek-fascistische knokploegen uit het laatste decennium van Franco's dictatuur. Bij deze krant zullen ze wel weten waarom ze dit vermelden, ik zie het verband niet, maar ik ben -uiteraard!- ook geen fascist...

De Portugese publicatie Esquerda.net spreekt anderzijds over "34 jonge Baskische strevers naar onafhankelijkheid", en daarmee slaan ze de spijker op de kop. De slachtoffers van het terrorisme zijn de Spaanse politiek volledig worst. Zij worden alleen gebruikt voor het bereiken van haar eigen doeleinden: het handhaven van de eenheid van de Spaanse staat, zoals Franco gedecreteerd had, en elke poging om onafhankelijkheid te verkrijgen moet afgestraft worden. In plaats van de mensenrechten en de politieke rechten te respecteren, kunnen de politici niet anders reageren dan het hondje van Pavlov, zodra ze verwachten dat iemand de mogelijke onafhankelijkheid van het Baskenland zou kunnen overwegen. Ze moeten er beslist van overtuigd zijn dat een, democratische, meerderheid een dergelijke optie zou steunen, want waarom zouden ze anders zo bang zijn voor een echt politiek debat? Wat hebben ze te verliezen? De dankbaarheid van de dictator? Die is al lang tot stof vergaan en zal zeker niet terugkomen om zijn 'trouweloze' dienaars te straffen...

Ik ben ervan overtuigd dat Alfonso Sastre al het gelijk van de wereld heeft (en hij is niet de enige) als hij een oproep doet tot een politieke oplossing via overleg. Zonder overleg zullen de gevolgen rampzalig zijn. Dat is geen dreigement, maar de uitkomst van mijn (onze) analyse van de huidige situatie.
En als Zapatero het aantal nodeloze doden in Spanje wil terugdringen, laat hij zich dan inzetten om voor elkaar te krijgen dat auto's voorzien worden van apparatuur waarmee (via sensoren op het stuur) nagegaan kan worden of de bestuurder alcohol gedronken heeft, in welk geval de motor niet opstart. Of hij zou gewoon kunnen beginnen met het veiliger maken van veel wegen (wegdek, bochten, signalisering, enz.).

donderdag 19 november 2009

Zó worden we dus in Nederland belazerd door de pers!

Onder de titel Griep treft vooral jonge kinderen geeft de Spits van vandaag ons een aantal bijzonderheden over het aantal grieppatiënten, een en ander op grond van gegevens van de "Grote Griepmeting" en van onderzoeksinstituut Nivel. Er is een bijv. "in de afgelopen week" een sterke toename geweest van "het aantal jonge kinderen (0-14 jaar) dat griep heeft". Het is echter moeilijk vast te stellen om hoeveel kinderen het precies gaat, want "in deze leeftijdsgroep is het aantal deelnemers aan de griepmeting relatief klein". "Ook binnen andere leeftijdsgroepen neemt het aantal griepgevallen toe" en "vorige week had ruim een half procent van de Nederlandse bevolking griep."

Zie hoe hier steeds over "griep" gesproken wordt, en niet over "A/H1N1", "Mexicaanse griep" of "Varkensgriep", nee: "griep", zonder nadere specificatie.

Pas in het tweede deel van het artikel wordt, in een andere context (de vaccinaties) gesproken over "de Mexicaanse griep", bijv. over hoeveel mensen zijn/worden opgeroepen om zich te laten inenten.

En aan het eind van het artikel wordt dan weer verwezen naar de website van de Grote Griepmeting, waar "actuele informatie beschikbaar [is] over het aantal griepgevallen in Nederland".

Het is duidelijk dat wij, oppervlakkige lezers als we geacht worden te zijn, automatisch moeten concluderen dat de toename van het aantal grieppatiënten betrekking heeft op het aantal mensen dat aan de Varkensgriep lijdt. Dat staat echter nergens en het kan best in 95% van de vermelde gevallen gaan om besmettingen met de gewone seizoensgriep.

Waarom is de Varkensgriep overigens in Nederland plotseling van naam veranderd, in "Mexicaanse griep"? Is de politiek misschien bang dat er flauwe grapjes worden gemaakt over de 'varkens', die ons proberen bang te maken om ons ook in deze tijd van crisis nog geld uit de zak te kunnen kloppen (met de steun van de Nederlandse overheid)?

woensdag 11 november 2009

Wanneer begint de aanval op Latijns-Amerika?

Men kan het proberen te ontkennen (en dat gebeurt ongetwijfeld door Washington en al haar hielenlikkers, zoals de Nederlandse Balkenbende en de hele neoliberale kliek van de EU), maar de houding van het régime van Barack "Change" Obama kan maar op één ding wijzen: het is duidelijk dat de Iraakse olie de VS niet in grote hoeveelheden zal bereiken. Ook over de in Afghanistan aan te leggen pijpleidingen twijfelt Obama, maar stiekem hoopt hij toch dat er met enkele dorpsladingen kanonnenvoer nog wat te redden valt, maar voor alle zekerheid wordt er vast driftig naar andere bronnen gezocht.

Het is dan ook niet vreemd dat er in Washington steeds meer blikken in de richting van Zuid-Amerika gericht worden, want daar bevinden zich nog grote hoeveelheden aardolie en aardgas, om dan nog maar niet te spreken over andere grondstoffen.

Een duidelijke aanwijzing dat Obama dezelfde politiek blijft volgen van zijn voorgangers (dat was al te voorvoelen toen hij de minister van oorlog van Bush overnam) is de verlenging van de economische blokkade van Cuba (Trouw, 28 october 2009). Hij was misschien een jaar geleden werkelijk van plan iets te veranderen, maar het is duidelijk dat zijn reclamespreuk toch een brug te ver was. Hij gebruikt hem de laatste tijd niet meer, en het zou ook een beetje lullig klinken om hem te horen zeggen "No, we cannot!".

Een andere stap is het feit dat de in 1950 opgeheven Vierde Vloot in 2008 weer uit de mottenballen gehaald is en zich in de Caraïbische Zee (op schootsafstand van de Venezolaanse kust) en voor de kust van Centraal en Zuid-Amerika (US Navy, 24 april 2008 en BBC News, 23 juli 2008) rondvaart, terwijl Venezuela ook al bedreigd wordt door de NAVO-bases, zogenaamde "vooruitgeschoven posten" (CNN, 30 october 2009) op de Nederlandse Antillen (Aruba en Curaçao). Ook elders in de regio bevinden zich nog Verenigdestaatse legerbases, zoals in Honduras.

En het laatste, het meest bedreigende teken aan de wand is de overeenkomst tussen Colombia en de Verenigde Staten, waarbij de Verenigde Staten gebruik mogen maken van nog eens zeven legerbases in dat land, en bovendien van civiele vliegvelden en andere civiele faciliteiten (NRC, 31 october 2009). Hierbij wordt gesuggereerd dat deze verhoging van de militaire aanwezigheid in Colombia te maken heeft met de strijd tegen de productie van en de handel in drugs. Het zal eerder andersom zijn: het zal de bedoeling zijn om er zeker voor te zorgen dat er in de Verenigde Staten een ruime handel in drugs mogelijk blijft. Tenslotte is de drugsproductie- en handel in Afghanistan ook disproportioneel toegenomen sedert de moorddadige activiteiten van de NAVO en de VS in dat land (zie o.a. Prison Planet, 20 augustus 2009).

De ware bedoeling van de toegenomen Verenigdestaatse militaire aanwezigheid staat niet in het officiële verdrag vermeld, maar wel in een brief van de US Air Force aan het Verenigdestaatse Congres van mei dit jaar.
Op bladzijde 219 van die brief staat met betrekking tot de basis Palanquero de volgende veelzeggende zin: "Development of this CSL [Cooperative Security Location] provides a unique opportunity for full spectrum operations in a critical sub region of our hemisphere where security and stability is under constant threat from narcotics funded terrorist insurgencies, anti-US governments, endemic poverty and recurring natural disasters." [De ontwikkeling van deze Coöperatieve Veiligheidslocatie biedt een unieke mogelijkheid voor operaties op alle niveaux in een subregio van ons halfrond, waar de veiligheid en de statiliteit voortdurend bedreigd worden door met drugsgeld betaalde terroristische opstanden, anti-VS regeringen, structurele armoede en steeds terugkerende natuurrampen"].

Het punt waarom dit hele verdrag draait, al staat het dan niet in het verdrag zelf zijn die "anti-VS regeringen", met name die van Venezuela, Bolivia, Cuba en Ecuador, en uiteraard niet die regeringen of de bevolking van die landen, want mensenlevens tellen niet voor de Verenigdestaatse politiek (denk maar aan de doden in Hiroshima en Nagasaki, in Vietnam, in Irak of in de door hartevriend Israël uitgehongerde en platgebombardeerde Gaza-strook), maar uitsluitend de grondstoffen in die landen.

zaterdag 10 oktober 2009

Hoeveel doden door Franco en het franquisme?

Toevallig viel mijn oog op de nevenstaande link op een pagina van de Barcelonese krant La Vanguardia. De tekst meldt: "bijna duizend doden in de vijftig jaar van haar bestaan" (van de Baskische onafhankelijkheidsbeweging ETA).

Ongetwijfeld zullen er al meer mensen naar gevraagd hebben, maar nu wil ík het ook wel eens weten: hoeveel doden heeft de Spaanse burgeroorlog onder leiding van Franco (1936-1939), zijn dictatuur (van de burgeroorlog tot zijn dood in 1975) en zijn nog steeds niet helemaal verdwenen fascistische mentaliteit gekost?

Ofschoon Franco beslist heel wat meer dan "bijna duizend" doden gekost heeft, lopen zijn misdadigers, voorzover ze niet rustig doodgegaan zijn, nog rustig rond, en bekleden sommigen daarvan zelfs de laatste jaren nog hoge functies (of hebben die bekleed). ETA-leden daarentegen worden zwaar vervolgd en buitensporig gestraft (als ze al niet doodgeschoten worden). En dan te denken dat ETA niet eens bestaan had, als Franco en zijn maats zich niet aan de Spaanse Republiek vergrepen hadden, zodat eigenlijk die "bijna duizend" doden op het conto van Franco en het Spaanse fascisme geschreven zouden moeten worden...

woensdag 30 september 2009

Natuurlijk blijven de Nederlandse soldaten nog langer in Afghanistan...

We hadden het kunnen weten: toen de Balkenbende besloot om per 1 augustus 2006 mee te gaan helpen om de Verenigdestaatse kastanjes uit het vuur te halen (voor een periode van maximaal twee jaar), was al duidelijk dat het daar niet zou blijven, al was het alleen al om de graagte waarme Balkenende de hielen (of wat dan ook) van oorlogsmisdadiger George W. Bush likte. En inderdaad. Er was weliswaar afgesproken dat in 2008 andere landen soldaten naar Afghanistan zouden sturen om daar Afghaanse burgers en verzetsstrijders uit te moorden en er eventueel zelf te worden doodgeschoten, maar in 2008 werd desondanks besloten de missie nog maar een keer te verlengen voor twee jaar.

Daar zou het dan toch écht bij blijven. De laatste Nederlandse militairen zouden per december 2010 uit Afghanistan vertrokken moeten zijn. Dit schreef de Balkenbende op 30 november 2007 aan de Tweede Kamer: "Dit alles afwegende is de regering bereid de leidende Nederlandse verantwoordelijkheid ter ondersteuning van de Afghaanse autoriteiten in Uruzgan, zowel militair als op het gebied van opbouw en bestuur, te behouden voor een additionele, in de tijd begrensde, periode van twee jaar, dat wil zeggen van 1 augustus 2008 tot 1 augustus 2010."

Ruim voor het einde van de tweede periode van Nederlandse soldaten in Uruzgan (Afghanistan), wordt er echter alweer van diverse kanten weer geroerd in de bloederige en stinkende pot van de kapitalische internationale die ondanks Vietnam nog niets wijzer geworden is:

Op 23 september gaf Maxime Verhagen, minister van buitenlandse zaken, te kennen dat hij niet wist "of wij alles [het moorden enzo in Afghanistan] op anderen kunnen afschuiven" (NRC/Handelsblad, 24 september 2009).

Ook de minister van oorlog, de zogenaamde 'christen' Eimert van Middelkoop, wil eigenlijk wel met een "provinciaal reconstructieteam"(PRT) van maximaal 500 soldaten in Afghanistan blijven. Hij wil dan wel niet speculeren over wat er na 2010 moet gebeuren, maar is toch wel van mening dat "er altijd missies mogelijk blijven, ook in Afghanistan". (NRC/Handelsblad, 25 september 2009)

Wouter Bos, vice-premier, heeft echter te kennen gegeven dat het na de lopende missie afgelopen moet zijn, dan "is er geen ruimte meer om militairen achter te laten in Uruzgan". Collega vice-premier Rouvoet, ook al een zogenaamde 'christen' is echter niet zo duidelijk: "Als er verzoeken komen om ergens in Afghanistan bij te dragen, zullen wij die wegen." (de Volkskrant, 25 september 2009)

Intussen meldde het ANP dan weer dat de VS, Australië en Afghanistan benadrukt hebben dat ze willen dat Nederland langer in Afghanistan blijft. Dat is althans wat Maxime Verhagen aan de Tweede Kamer schrijft. (De Pers, gisteren)

Terwijl de situatie in Afghanistan steeds meer op die in Vietnam (1957-1975) gaat lijken en allerlei hoge Verenigdestaatse militairen te kennen geven dat het het beste is zich terug te trekken uit Afghanistan (zie o.a. De Pers van 12 augustus, Trouw van 31 augustus, La Vanguardia van 9 september, de New York Times van 13 september, NRC/Handelsblad van 26 september dit jaar), kunnen we er donder op zeggen dat er ook na 2010 nog Nederlandse soldaten zullen moorden en doodgeschoten zullen worden en dat er nog kapitalen aan Nederlands geld verspild zullen worden aan de kapitalistische plannetjes van de Verenigde Staten. Tenslotte is Wouter 'draaikont' Bos de enige die gezegd heeft dat het in 2010 afgelopen is voor de Nederlandse oorlogsactiviteiten in Afghanistan.

En dat allemaal omdat Balkenende het zo leuk vindt om in het Witte Huis in Washington ontvangen te worden...

dinsdag 15 september 2009

Rechtse politici zijn simpelweg dom, óf perverse leugenaars!

Gisteren meldden diverse kranten (zie bijv. NRC en El País) dat Venezuela in Rusland 92 tanks gekocht heeft, alsmede luchtafweergeschut. Net zoals Hugo Chávez, lijkt dit ook mij een logisch gevolg van de pogingen van de Verenigde Staten om Venezuela (maar ook Bolivia, Ecuador en Brazilië) militair onder druk te zetten door naast de NAVO-basis op de Nederlandse Antillen nu ook gebruik te gaan maken van niet minder dan zeven militaire bases in het buurland Colombia (zie Global Research van 23 juli dit jaar).


Volgens de neerbuigende opmerkingen van de toenmalige Nederlandse minister van oorlog Henk Kamp over de Venezolaanse strijdkrachten, zou zelfs het Nederlandse leger met gemak een Venezolaanse aanval kunnen stoppen (zie Elsevier, 9 maart 2006). Om dus bestand te zijn tegen een aanval door de Verenigde Staten en het Verenigdestaatse Vreemdelingenlegioen, de NAVO, is het helaas maar al te hard nodig dat Venezuela krachtig investeert in wapens.

Toch menen "critici" dat Venezuela op deze manier een wapenwedloop start in Latijns-Amerika. Die, onvermijdelijk rechtse, "critici", die NRC niet bij naam noemt, zijn ongetwijfeld dezelfde leeghoofden (of perverse leugenaars) die ook vinden dat Israel het recht heeft om 'zichzelf te verdedigen' tegen de enkele vliegende kachelpijpen die door Hamas in het wilde weg op Israel werden afgeschoten en daarbij meestal geen of nauwelijks schade aanrichtten.

De Venezolaanse krant El Universal citeerde gisteren Ian Nelly, een woordvoerder van het Verenigdestaatse ministerie van buitenlandse zaken, als volgt: "De door Venezuela geuite wens om haar wapenarsenaal uit te breiden verontrust ons, want wij zijn van mening dat deze een ernstige bedreiging vormt voor de stabiliteit in Latijns Amerika". Ook deze opmerking gaat domweg (letterlijk!) voorbij aan de ernstige bedreiging voor die statilibeit die gevormd wordt door de zeven militaire basis van de VS in Colombia.
Ook Hillary Clinton, de Verenigdestaatse minister van buitenlandse zaken, heeft zich vandaag in dezelfde zin uitgelaten (Reuters, vandaag)

Net zoals die kapitalistenslaven, die gemakshalve vergeten dat de kachelpijpen van Hamas een wanhopige reactie zijn op (en de consequentie van) de oorlogsmisdaden die Israel al meer dan 60 jaar pleegt tegen de Palestijnen, vergeten deze "critici" gemakshalve dat in 2002 met behulp van de CIA een -gelukkig mislukte- staatsgreep gepleegd werd tegen Hugo Chávez en dat er al regelmatig dreigende taal is uitgesproken jegens de wettige Venezolaanse president - ook door de Nederlandse minister (zie boven). De techniek bestaat er dus in simpelweg aan de basisoorzaak van alle spanningen (de agressieve houding van de Verenigde Staten jegens Venezuela, resp. de Israelische oorlogsmisdaden jegens de Palestijnen) voorbij te gaan en de reactie daarop te beschouwen als een spontane en onbegrijpelijke daad van agressie jegens de onschuldige Verenigde Staten en Israel.

Een bijgedachte van het Verenigdestaatse régime zal ongetwijfeld zijn dat het de moeite waard is om hetzelfde truukje te herhalen dat uiteindelijk de Sovjet-Unie op de knieën dwong. De truuk is heel simpel en bestaat erin dat de VS zoveel geld uitgeeft aan wapentuig om "de vijand" te bedreigen (en geld hebben ze genoeg in de VS, want de gewone bevolking kan daar onbeperkt worden uitgeperst), dat de andere partij dusdanig veel geld zou moeten uittrekken dat de plaatselijke bevolking daar het slachtoffer van zou worden.
Dezelfde truuk wordt nu met Rusland uitgehaald, door het land aan alle kanten in te sluiten door nieuwe NAVO-leden en door een raketschild (zogenaamd ter bescherming tegen Iran).

En nu de olieprijs (en dus het inkomen van Venezuela) drastisch gedaald is, is kennelijk het moment aangebroken om ook Venezuela onder druk te zetten om geld dat voor de bevolking bedoeld is uit te geven aan wapentuig. Ongetwijfeld in de hoop dat de bevolking Hugo Chávez af zal willen zetten...

zaterdag 22 augustus 2009

Hugo Chávez: hoop voor de mensheid (leestip)

"[...]

Er is nog een ander verhaal: in een deel van de oceaan leefden reuzevissen die alle kleine visjes opaten. Enkele kleine visjes kwamen bij elkaar en besloten dat ze een oplossing moesten bedenken, omdat ze anders allemaal opgegegeten zouden worden

Ze besloten zich voortaan steeds in formatie te verplaatsen, zodat ze samen op een grote vis leken, waardoor ze hun aanvallers zouden verschrikken. Ze deden dat en het werkte.

Ik zou het zo willen zien dat Chávez zelf maar een klein visje is en geen reuzevis. Misschien is hij zelfs niet eens het hoofd van de beweging. Een vrouw zei me eens: "Ik ben geen volgelinge van Chávez. Chavez volgt mijn ideeën!" En inderdaad hoor ik Chávez in Aló Presidente vaak tegen iemand zeggen: "Dat is een goed idee!"

Toen Chávez dan ook [op
11 april 2002] gekidnapt werd, waren de kleine visjes niet van hem afhankelijk: ze hergroepeerden zich en bleven zich verplaatsen. Door hun collectieve grootte verschrikten ze de reuzevis, die daardoor Chávez, het kleine visje, vrij liet.

Die reuzen zullen proberen terug te komen. Maar de kleine visjes zijn gegroeid en de grote vissen hebben de laatste tijd niet zo goed kunnen eten. Deze keer zal het niet zo gemakkelijk zijn. Persoonlijk zou ik de grote vissen willen voorstellen vriendschap te sluiten met de kleine visjes. De kleine visjes zijn daartoe bereid.

Het belang hiervan mag niet onderschat worden. Er is de laatste jaren veel gebeurd. De blauwe Caraïbische wateren die langs Venezuela stromen lijken zich te vermengen met de Atlantische en de Stille Oceaan. Het schijnt dat sommige ervan al in contact zijn gekomen met Brazilië en Argentinië. En Bolivia heeft altijd toegang de toegang tot de oceaan terug willen krijgen, die het land jaren geleden door Chili werd afgenomen.

Als de grote en de kleine vissen in Venezuela leren samen te leven, kan die boodschap zich door alle wateren van de wereld verspreiden, waardoor de hele wereld wint door wat Venezuela heeft geleden. Het is zelfs mogelijk dat de grote vissen in landen als de Verenigde Staten, Engeland en Spanje van deze les leren.


Het bovenstaande fragment
[vertaald door Dwarslezer] heb ik overgenomen uit het boek Cowboy in Caracas, ondertiteld: "A North American's Memoir of Venezuela's Democratic Revolution" [De herinneringen van een Noordamerikaan aan de democratische revolutie in Venezuela] van Charles Hardy (in 2007 gepubliceerd door Curbstone Press).
Charles Hardy, een priester, werd in 1984 uitgezonden naar de sloppenwijken van de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Hij nam zijn werk zeer ernstig op en leefde daarom, samen met de onderdrukte Venezolanen, in de ellende. Daardoor bemerkte hij ook de veranderingen die er plaatsvonden en nog steeds plaatsvinden sedert de verkiezing van president Hugo Chávez in 1998. Al jaren geleden werd hij, doordat hij trouwde, uit het priesterambt gezet, maar hij woont nog steeds in Venezuela en hij blijft bezorgd om het welzijn van de (niet meer zo extreem) armen in Venezuela.


Als tegengif tegen de bijna geïnstitutionaliseerde desinformatie over Venezuela en Hugo Chávez van de 'vrije' pers in de 'democratische' landen (ja, ook in Spanje en Nederland), is het absoluut noodzakelijk dat iedereen die het Engels begrijpt dit boek leest.
Ik heb er nog geen vertaling in het Nederlands van kunnen vinden, maar om te beginnen zou je de website van Charles Hardy kunnen bezoeken.

maandag 17 augustus 2009

Kostbare onzin-paniek voor ziekte van Rumsfeld...

Het Nederlandse régime heeft ons eerst maandenlang paniek zitten aanpraten voor de varkens- eh.... Mexicaanse griep en onlangs nog voor 'enkele tientallen miljoenen' Euro (in de woorden van de grote promotor van het enge Electronische Patiëntendossier -zie mijn artikel Wanneer verdwijnt onze laatste privacy? van 9 november 2008-, minister van Volksgezondheid, Klink), griepvaccin gekocht. De 'enkele tientallen miljoenen' blijken er in werkelijkheid 200 tot 250 miljoen te zijn. (zie de Volkskrant van 20 juni dit jaar.) Hoewel... de Spits meldde verleden week dat het bedrag volgens minister Klink maximaal 700 miljoen zou bedragen.
En wanneer de overheid met maximumbedragen begint te smijten, dan weten we wel dat het nog véél meer zal worden. Denk maar aan de Amsterdamse Stopera, de Noord-Zuidlijn en de Betuwelijn. De belastingbetaler laat zich wel nóg meer uitpersen...

Ineens blijkt nu (zie de Volkskrant van 7 augustus) volgens directeur Roel Coutinho van het RIVM (het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) "de griep [...] niet ernstiger dan de gewone seizoensgriep". Vanaf volgende week worden ook geen nieuwe ziektegevallen meer geregistreerd, tenzij patiënten in het ziekenhuis moeten worden opgenomen of zouden overlijden.

De betreffende griepsoort noem ik in vriendenkring al maandenlang de "ziekte van Rumsfeld", omdat die handelaar in dood (zie zijn betrokkenheid bij de massamoorden in Irak en Afghanistan) alle belang heeft bij een grote omzet van het middel Tamiflu. Zie hierover wat ik al op 23 maart 2006 schreef over Rumsfeld en Tamiflu in mijn artikel Bush & kornuiten en de vogelgriep.

Intussen blijft de angst er bij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking toch flink inzitten, zeker nadat er onlangs een eerste Nederlands slachtoffer gevallen is, een 17-jarige jongen, die overigens -zoals vaag te lezen was in de krantenartikelen- leed aan een "zeer ernstige onderliggende aandoening" (zie het
NRC van 4 augustus). Het is echter normaal dat bij elke griepepidemie zieke mensen kunnen overlijden. Dat is de reden waarom ieder jaar bepaalde risicogroepen een "griepprik" krijgen.

dinsdag 5 mei 2009

Hoe schijnheilig mag een ambassade zijn?

De Verenigdestaatse president Barack Obama heeft Nederland ingedeeld bij de belastingparadijzen en overweegt maatregelen in het kader van zijn acties ter bestrijding van de belastingontduiking (*). De Nederlandse ambassade is 'bijzonder verbaasd' dat Nederland met een tarief van 25,5% als belastingparadijs beschouwd wordt. (NRC, vandaag)

Als dienst aan de waarheid zal ik de ambassade een beetje inlichten over wat er de laatste jaren door de een of andere Balkenbende is uitgespookt.

De Volkskrant meldde op 24 october 2006 dat er eerder dat jaar in Nederland onrust ontstaan was, nadat de vennootschapsbelasting [van 29,6%] was verlaagd tot 25,5%. Men was bang voor extra Japanse heffingen op bedrijven die winst maakten in belastingparadijzen. Het percentage dat daarvoor in Japan gehanteerd wordt bedraagt echter 25% en dus zit, volgens Joop Wijn, de toenmalige minister van economische zaken, "met dat halve procent verschil [...] Nederland in Japan wel goed".

Jan-Kees de Jager (CDA-staatssecretaris van financiën) was van plan de vennootschapsbelasting nog verder te verlagen, maar zijn partijgenoot De Nerée wees hem erop dat dat wel eens tot internationale problemen zou kunnen leiden, omdat Japan 'landen met een vennootschapsbelasting onder de 25,5% als belastingparadijs' beschouwt. Als dat het geval is kan aan Japanse dochterbedrijven in die landen een strafheffing opgelegd worden. (Elsevier, 27 maart 2007).

Obama is dus zeker de eerste niet die Nederland helemaal (of bijna) tot de belastingparadijzen rekent. Een zekere bescheidenheid (en een waarschuwing aan het Nederlandse régime) zou de ambassade gesierd hebben

(*) ik snap trouwens werkelijk niet waarom dit overduidelijke woord moet worden vervangen door de eufemistische term "belastingontwijking"; "ontlasting" noem je toch ook niet "darmontwijking"?

zaterdag 7 februari 2009

Nederlandse pers ook vroeger niet bijster kritisch...

De onderstaande foto (afkomstig uit de Panorama van 26 augustus 1914) van een straat in het Belgische stadje Visé, een van de eerste plaatsen die in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers aangevallen werd, geeft al aan dat de Nederlandse pers ook toen niet al te kritisch was:


Het onderschrift luidt namelijk:
VISÉ TOTAAL VERWOEST.
Hoe het gebeurd is, is nog een raadsel, doch volgens de berichten is er door de inwoners van Visé op de Duitsche soldaten geschoten. Natuurlijk kon dit niet ongestraft blijven en het eertijds zoo prachtige plaatsje is nu één groote ruïne.
Dat is precies dezelfde reactie als die van de Nederlandse pers op de recente Israelische aanval op de Gaza-strook: Hamas schoot met opgevoerd vuurwerk en natuurlijk kon dit niet ongestraft blijven en de Gaza-strook is nu één grote ruïne.

zondag 1 februari 2009

De macht van Israel en de "democratie" in de EU

Gisteren gehoord in een radio-nieuwsbulletin (natuurlijk van het Algemeen Nederlands PersPro-Israel Propagandabureau) dat er weer op Israel geschoten was vanuit de Gaza-strook [waarbij overigens geen schade werd aangericht, maar dat werd dan weer niet gezegd], en dat nadat er onlangs een "staakt-het-vuren was overeengekomen".

Het ANP vergat daarbij gemakshalve te vermelden dat bij een Israelische luchtaanval op 29 januari minstens achttien mensen gewond raakten (zie de Volkskrant van 29 januari). De Volkskrant heeft het daarbij uiteraard weer over de "radicaalislamitische beweging Hamas", om de slachtpartij voor de simpele lezertjes te rechtvaardigen, en stelt dat 'het bestand in de Gazastrook' door deze nieuwe agressie onder druk komt te staan.

Israel heeft al beloofd "disproportioneel" te zullen reageren (El País van vandaag).

ER IS HELEMAAL GEEN BESTAND IN DE GAZA-STROOK!!! Het enige wat de Israeli's gedaan hebben is het beleg hervatten om de bewoners van de Gaza-strook verder uit te hongeren, vermoedelijk omdat ze gemerkt hebben dat dat minder weerstand oproept in de buitenwereld.

En zo liegt de pro-Israel lobby gewoon door via de Nederlandse media. In plaats van afspraken te maken over een staakt-het-vuren, hebben de Israeli's zich gewoon gehergroepeerd langs de grens van de Gaza-strook. Ze wilden vermoedelijk het beëdigingsfeestje van Barack Obama niet verstoren, omdat ze vreesden dat voortzetting van het wapengeweld wel eens negatief zou kunnen uitwerken op de onvoorwaardelijke Verenigdestaatse steun aan de oorlogszuchtige misdadigersbende, die zich afficheert als de democratische regering van de "Joodse Staat" (wat overigens een even absurde naam is als de "Heilige Stoel" voor Vaticaanstad).

Er was dus helemaal niets overeengekomen, maar eenzijdig beslist. Het feit dat Hamas zich bereid heeft verklaard om ook eenzijdig de beschietingen (met -laten we zeggen- illegaal vuurwerk) voor een week op te schorten, mits Israel zich binnen die week volledig terug zou trekken uit de Gaza-strook, en zich zélfs aan zijn toezegging houdt ofschoon de schietgrage Israelische pubertjes niet helemaal verdwenen zijn, pleit voor Hamas en absoluut niet voor Israel.

Wie overigens de geschiedenis van Palestina en het zionisme kent, weet dat er al lang een blauwdruk ligt voor een volledig door Israel overheerst Palestina, zonder Palestijnen. Dat kan even duren, maar in het Torah-boek Dewariem staat dan ook duidelijk (7:22) dat de bewoners van het beloofde land niet allemaal tegelijk moeten worden uitgemoord.

De plichtmatige oproep van de Raad van de Europese Unie van 26 januari kan dan ook niet anders bedoeld zijn dan om de verontruste burgers duidelijk te maken dat de Europese Unie ook begaan is met het lot van de Palestijnen. De Raad van de EU weet al bij voorbaat dat Israel zich er toch niets van zal aantrekken - en zal ook niets doen om Israel onder druk te zetten. Enerzijds omdat Israel een goede zakenrelatie is van de EU, maar anderzijds en vooral omdat de Verenigde Staten simpelweg niet willen dat Israel ook maar een strobreed in de weg wordt gelegd, en de EU blijft ondanks alles nog steeds braaf "ja" blaffen als the Master's Voice in Washington iets verlangt, en Washington danst op zijn beurt vrolijk naar de pijpen van Tel Aviv.

Deze gang van zaken blijkt wel nadat in Spanje het Hooggerechtshof een onderzoek is gestart na een aanklacht tegen zeven hoge Israelische figuren wegens oorlogsmisdaden bij een aanval op de Gaza-strook op 22 juli 2002. De aanklacht was ingediend door familieleden van de slachtoffers (IADNKronos van 29 januari)

De Spaanse overheid heeft bij monde van minister van Buitenlandse Zaken Miguel Ángel Moratinos, al op 30 januari aan zijn Israelische ambtgenote Tzipi Livni beloofd dat eraan gewerkt wordt om de wet te veranderen en het onderzoek stop te zetten. Een woordvoerder van de Spaanse regering gaf later ook toe dat er al "enige tijd" gewerkt wordt aan "aanpassingen voor de uitvoering van de universele jurisdictie". (Gara en
El Periódico van gisteren en Ha'aretz van vandaag)

En zo blijven we maar net doen alsof de EU en haar lidstaten democratisch zijn. Over enkele maanden mogen we weer stemmen voor het vleugellamme Europese Parlement. Wat mij betreft kunnen we onze tijd wel beter besteden. Die verkiezingen dienen alleen om te verbloemen dat de EU niet meer is dan een uitvoeringsorgaan van de Kapitalistische Internationale.

dinsdag 6 januari 2009

Kan het nóg dommer?

Vandaag publiceert de Spits een ingezonden brief, die nóg krommer redeneert dan de -laat ik zeggen- misleide burgers, die zeggen dat de Israelische moordaanslagen het logische gevolg zijn van het door Hamas afgeschoten vuurwerk. Technisch gezien gaat het daadwerkelijk om raketten, maar de voortgestuwde stukken steigerbuis zijn op geen enkele manier te vergelijken met de bommen en raketten die door de Israeli's afgeschoten worden, en qua efficiency en vernielende kracht komen ze dichter in de buurt van wat in Nederland de afgelopen dagen door de politie als 'verboden vuurwerk' in beslag is genomen.

De betreffende brief van KM (ik zal de volledige naam maar niet vermelden, om de schrijver tegen zichzelf te beschermen) laat weten dat het uiteraard geen probleem is dat Hamas door de bevolking gekozen is, maar dat "een gekozen volksvertegenwoordiging" dan wel moet "zorgen dat er voedsel, medicamenten en brandstof is". De schrijver vindt dat Hamas "deze middelen door de sluiptunnels"moet halen "in plaats van al dat wapentuig", omdat dan "de Joden niet meer beschoten [kunnen] worden" en "dus ook geen grond meer [hebben] om in te grijpen". En dan is, volgens KM, "iedereen tevreden, probleem opgelost".

KM heeft een klein klokje horen luiden (Hamas verkiezingen gewonnen), maar het is hem kennelijk ontgaan, dat vanaf de betreffende verkiezingen Hamas door Israel, de Verenigde Staten en de Europese Unie geïsoleerd werd. Toen bleek dat de bevolking van de Gaza-strook overduidelijk niet bereid was om ondanks de verkiezingsuitslag zich alsnog te laten regeren door de corrupte marionetregering van Abbas (Fatah), werd de hele Gaza-strook maar afgegrendeld. Vanaf dat moment leeft de bevolking van de Gaza-strook in een noodsituatie, waarin van alles tekort is. Israel liet (laat?) af en toe wat voeding, medicijnen en brandstof toe, maar nauwelijks voldoende voor de 1½ miljoen mensen die op een kleine oppervlakte samengeperst leven. Daarnaast wordt het zelfs Palestijnse vissers onmogelijk gemaakt om voor hun eigen kust vis te vangen...

Uiteraard moet een gekozen volksvertegenwoordiging zorgen voor degenen die zij vertegenwoordigt, maar dat veronderstelt dan wél dat zogenaamd democratische landen een dergelijke verkiezingsuitslag respecteren en de 'gekozen volksvertegenwoordiging' in staat stellen te voldoen aan haar verplichtingen.

KM vindt het kennelijk ook normaal dat een gekozen volksvertegenwoordiging beschikt over "sluiptunnels", hij geeft er althans geen blijk van begrepen te hebben dat die tunnels de enige manier zijn om aan voeding en medicijnen te komen (en misschien ook wel [bestanddelen van] wapens, inderdaad, want de Palestijnse politie heeft die even hard nodig als de Nederlandse politie).

Volgens de Israelische propaganda (en dat neemt KM zonder meer voor waar aan) worden de Palestijnse 'raketten' afgeschoten op Israeli's (niet op Joden, KM, maar op Israeli's!), maar dat is zeer de vraag. Het is even goed mogelijk dat ze afgeschoten worden naar Israel, en af en toe mensen treffen - dat is althans wat er gebeurt.

Waarom wordt niet gewoon gekeken naar de uitwerking van de wederzijdse beschietingen? Hamas-raketten treffen zelden mensen, de Israelische beschietingen treffen talloze mensen, waaronder enorm veel kinderen, ouderen en vrouwen - ook al zegt Israel dat de aanvallen niet op burgers gericht zijn. De laatste 24 uur zijn zelfs drie VN-scholen getroffen - terwijl Israel vooraf van de Verenigde Naties de exacte GPS-coördinaten van die scholen gekregen had.

Het toppunt van (welhaast infantiele) naïveteit bevindt zich in de slotconclusie. Beste KM, dit probleem kan alleen worden opgelost, wanneer:
  • Israel (en tegelijk met Israel de Verenigde Staten en de Europese Unie) accepteren dat Hamas op eerlijke wijze de laatste verkiezingen gewonnen heeft (en dat kan niet gezegd worden van bijv. de Verenigdestaatse presidentsverkiezingen in 2000 en 2004!);
  • Israel zich terugtrekt tot de grenzen van 1967 (en dat impliceert de ontmanteling van de Israelische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever), zoals in tientallen resoluties van de Verenigde Naties geëist wordt;
  • Israel zich niet bemoeit met wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt, en de grenzen van de Palestijnse gebieden niet afgrendelt (en daaraan moet uiteraard Egypte zich houden.
Wanneer aan die voorwaarden voldaan is, kan geprobeerd worden het evenwicht in Palestina te herstellen en een modus te vinden voor een nabuurschap op basis van gelijkheid en gelijkwaardigheid...

woensdag 31 december 2008

Hypocrisie in de Nederlandse politiek (over vuurwerk en paddo's)

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), waarbij alle Nederlandse oogartsen zijn aangesloten, heeft aan zijn leden gevraagd om bij te houden hoeveel vuurwerkslachtoffers ze deze week moeten behandelen.

De Stichting Consument en Veiligheid schat dat van de 1100 vuurwerkslachtoffers bij de vorige jaarwisseling bijna een derde oogletsel had opgelopen tengevolge van vuurwerk.

NOG-voorzitter De Faber denkt dat het er nog wel meer kunnen zijn. De Faber heeft zelf verleden jaar 40 patiënten behandeld met vuurwerkletsel. Elf van hen werden blind en bij drie patiënten moest een oog worden verwijderd.
Aan het eind van januari wil het NOG de politiek confronteren met de resultaten van het onderzoek en vragen consumentenvuurwerk te verbieden.

Het actiecomité Staakt het Vuren wil een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. In plaats daarvan moeten plaatselijk centrale vuurwerkshows komen, die door professionals worden uitgevoerd (Trouw, vandaag).

Waarom het privé afsteken van vuurwerk niet al jaren geleden verboden is, is mij volstrekt duister. Jaar na jaar moeten er honderden slachtoffers behandeld worden met min of meer ernstige brandwonden. Toch maakt de politiek zich kennelijk niet druk over de talloze slachtoffers en over de verdere ellende die het vuurwerk veroorzaakt (zoals ademhalingsproblemen bij CARA-patiënten en de gevolgen voor het milieu).

Hoe anders reageerde de overheid niet toen verleden jaar een Fransman in Amsterdam zijn hond geslacht zou hebben onder invloed van paddo's. Minister Klink van volksgezondheid (dezelfde met de misleidende informatie over het Electronisch Patiëntendossier - zie mijn artikel Wanneer verdwijnt onze laatste privacy? van 9 november dit jaar) vertelde eerder deze maand "Toen [...] heb ik me voorgenomen de paddo's te verbieden." Uit onderzoek van zijn eigen ministerie was verleden jaar echter al gebleken dat het ging om een psychotische patiënt, die helemaal geen paddo's gebruikt had. (Metro, 12 december) Domme, slecht-geïnformeerde minister? Of leugenachtige minister? Hij is lid van het CDA, dus bedenk zelf maar iets...

Inmiddels zijn paddo's sedert 1 december 2008 verboden en er is zelfs al opgetreden tegen plaatsen waar ze nog verkocht werden.

Vanwaar deze verschillende benaderingen? Hoeveel slachtoffers heeft het gebruik van paddo's veroorzaakt, pak weg in de laatste tien jaar? Hoeveel slachtoffers heeft het gebruik van alcohol, pak weg in 2008, veroorzaakt? Denk daarbij aan verkeersongevallen, mishandelingen... Hoeveel lichamelijke en materiële schade heeft vuurwerk inmiddels veroorzaakt? En daarbij wil ik niet eens nadrukkelijk verwijzen naar de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000, waarbij 23 doden en 950 gewonden vielen, 200 woningen vernield en nog eens 1500 woningen zwaar beschadigd werden; ik ben er namelijk nog steeds niet van overtuigd dat het bij die ramp uitsluitend ging om vuurwerk... (zie ook bij Klokkenluider-online).

Maar ja, wat kun je verwachten van een régime dat slachtoffers (de Palestijnen) schuldig acht aan de oorlogsmisdaden die tegen hen begaan worden door Israel? Terwijl die staat (Israel) zich nog steeds zielig blijft voordoen als slachtoffer van de oorlogsmisdaden die zo'n 70 jaar geleden jegens de Joodse bevolking van Midden- en West-Europa
gepleegd werden ...

dinsdag 30 december 2008

De gemanipuleerde waarheid van het ANP

Het ANP meldt: "Hamas won de Palestijnse verkiezingen begin 2006 en greep in juni vorig jaar de macht in de Gazastrook." (zie bijv. het Noordhollands Dagblad van vandaag).

Waarom wordt hier een wezenlijk deel van de waarheid verzwegen?

Dat Hamas de verkiezingen van 2006 won is een feit, en die verkiezingen verliepen democratisch en zonder problemen en leverden bovendien nog eens een overweldigende meerderheid op voor Hamas. De Palestijnse bevolking had namelijk meer dan genoeg van de corrupte bende van Al Fatah. Waarom zou Hamas dan de macht moeten grijpen? Volgens gebruikelijke democratische regels wordt een land bestuurd door de partij(en) die verkiezingen winnen, nietwaar?

Helaas werkt het niet zo in de buurt van Israel... Dat land doet liever zaken met de corrupte Al Fatah en installeerde dan ook op de Westelijke Jordaanoever een marionettenregering onder Abbas. De Verenigde Staten (die bekend zijn om hun hoge democratische waarden: denk bijv. aan de vervalste presidentsverkiezingen van 2000 en 2004, aan de staatsgreep in Chili, of de invasie van Afghanistan en Irak) steunden Israel hierin volledig (als ze al niet de feitelijke opdrachtgevers waren).

In de Europese Unie werden binnensmonds nog enkele protestjes geprutteld, maar ook de EU als geheel staat achter het Israelische régime. De Nederlandse Balkenbende gaat daarin volledig mee, en het ANP (Algemeen Nederlands Propagandabureau?) zorgt er wel voor dat de Nederlandse bevolking keurig bijgekleurde berichten op zijn bord krijgt.

En morgenavond barsten de oorlogsgeluiden weer vrolijk los in de Nederlandse straten, wanneer er weer voor miljoenen vuurwerk verstookt wordt, er weer tonnen broeikasgassen uitgestoten worden en er weer talloze mensen ademhalingsproblemen en talloze huisdieren de schrik van hun leven krijgen.

maandag 29 december 2008

Wat maak je me nu, Harry van Bommel van de SP?

Harry van Bommel, tweede-kamerlid van de SP, haalt het in zijn hoofd om de Israelische moordaanslagen op de Gaza-strook in zijn blog af te doen als een 'tegen-offensief', alsof er ook maar enige rechtvaardiging is voor deze slachtpartij, die niet meer (en niet minder) is dan een volgende fase in de systematische knechting, vernedering en -ik zou bijna zeggen- uitroeiing van de Palestijnse gemeenschap.

Bij zijn artikel meldt hij dat hij, samen met Agnes Kant, een aantal -op zich niet onzinnige- vragen gesteld heeft aan de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, die ongetwijfeld zullen leiden tot de geijkte obligate ontwijkende antwoorden, waarmee de Palestijnen het dan moeten doen, en waarna Israel nog steeds geen strobreed in de weg gelegd zal worden.

Intussen heb ik, in reactie op het begin van Harry's artikel de volgende reactie ingezonden:

Hoe haal je het in je hoofd, Harry, om hier te spreken van een ‘tegenoffensief’? Hoe kun je de moordpartij van Israel ook maar vergelijken met het vuurwerk dat Hamas afsteekt? Hoeveel slachtoffers hebben die Hamas-’raketten’ dit jaar gemaakt? Stel dat aantal eens tegenover het aantal doden dat veroorzaakt wordt door de blokkade van de Gaza-strook, die uitgehongerd wordt!

Israel voert al decennialang een oorlog tegen de Palestijnen, waarbij het de ene na de andere VN-resolutie aan zijn soldatenlaars lapt. Desondanks gaan de o-zo democratische Verenigde Staten en de o-zo vredelievende Europese Unie vrolijk door met dat misdadige land steunen. Zeg dáár maar eens iets over!

Nee, ik ben geen antisemiet (onzinnige term, overigens, want die slaat zowel op Arabieren als op joden), ik ben ook niet anti-jood. Mijn protest heeft niets te maken met het jodendom. Het is de staat Israel die het jodendom schaadt, door zich systematisch ‘Joodse Staat’ te noemen en het zijn de Nederlandse massamedia die daarin vrolijk meegaan.

Israel had al jaren als een paria behandeld moeten worden door de beschaafde landen. Het kan nog, maar liefst voordat alle Palestijnen uitgemoord zijn, liefst voordat Israel een aanval op Iran start…


Voor wie mocht denken dat Israel - zoals de gelijkgeschakelde Nederlandse pers bijna unaniem meldt - reageerde op aanvallen vanuit de Gaza-strook, wil ik graag verwijzen naar een artikel in Trouw van eergisteren, waarin het volgende wordt gesteld:
Vorige week kwam na zes maanden ’formeel’ een einde aan een bestand tussen de twee partijen, dat indertijd met Egyptische bemiddeling was bereikt, hoewel in feite de escalatie al meer dan een maand geleden begon met Israëlische acties in Gaza, waarop de Palestijnen reageerden met raketbeschietingen. [vet door Dwarslezer]

zondag 9 november 2008

Wanneer verdwijnt onze laatste privacy?

In het verleden heb ik al vaker gewezen op de risico's van allerlei regelnichterij van onze overheden, o.a. over de OV-chipkaart (zie mijn artikel OV-chipkaart, oplichting of spionage? van 8 mei 2007, en De neoliberale internationale en ons eigen leven van 30 juni 2007).
Ondanks alle bezwaren tegen de schending van onze privacy (en de ondeugdelijke bescherming van de gebruikte chips), is het College Bescherming Persoonsgegevens nu toch accoord gegaan met de OV-chip, omdat "de bedrijven zich [beroepen] op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien" [en iedere inwoner van de o-zo vrije Europese Unie weet dat voor de winst alles moet wijken!]
(zie Webwereld van 27 october) en vanaf begin 2009 kun je in Rotterdam zelfs al niet meer met een strippenkaart in de bus of tram (Webwereld van 30 october).

Nadat iedereen met een GSM-telefoon al binnen heel Europa (en wie weet hoeveel verder) gevolgd kan worden, terwijl van iedereen in ieder geval bij de banken geregistreerd wordt (en in theorie zou de overheid deze gegevens kunnen opeisen) wanneer en waar we onze pinpas gebruiken, terwijl iedereen met een nummerbord op zijn voertuig (brommer, motor, auto) via een van de vele camera's geregistreerd kan worden (al is het hier gelukkig nog niet zo erg als in Groot-Brittannië), wordt ons reisgedrag binnenkort ook al gevolgd via onze OV-chipkaart. Je kunt ook een anonieme OV-chipkaart kopen, maar die is duurder, en als je daarbij met een pinpas betaalt, is het ook nog maar een klein kunstje om die anonieme kaart aan je niet-anonieme pinpas te koppelen.

Vroeger (tot pak-weg een jaar of 15 geleden) ging ik er -ondanks de schoftenstreken van de BVD en de walgelijke houding ten opzichte van communisten- van uit dat de Nederlandse overheid in grote lijnen betrouwbaar was.

 
Sinds o.a. het gesjoemel rond de UMTS-antennes (zie mijn artikel Hoelang blijft Den Haag nog medeplichtig ten aanzien van deze sluipmoord? van 25 juni dit jaar) en het gelieg en gedraaikont rond de Nederlandse deelname aan de Bushiaanse koloniale oorlogen (zie o.a. mijn artikel Nieuw bloed aan de vingers van Balkenende en het Nederlandse parlement van 13 januari 2008), heb ik geen enkel vertrouwen meer in de Nederlandse overheid als zodanig (wat niets zegt over mijn vertrouwen in tal van overheidsambtenaren en -functionarissen).

Inmiddels zijn we ook allemaal voorzien van een "Burgerservicenummer", dat uiteraard niets te maken heeft met service voor de burgers, maar wél bedoeld is om onze gegevens in allerlei databases aan elkaar te kunnen koppelen (zie mijn artikel Burgerservicenummer en andere enge ontwikkelingen van 15 december 2007).

En de nieuwste uitvinding is het "Elektronisch patiëntendossier" (EPD). Dit is dan nog wel niet goedgekeurd door de Tweede Kamer (minister Klink van Volksgezondheid &c zegt het zo: "De Eerste en Tweede Kamer moeten het wetsvoorstel wel eerst goedkeuren."), maar desondanks heeft Klink het toch al nodig geoordeeld om iedereen in Nederland te benaderen met een brief "Aan de bewoners van dit adres" (wie woont er overigens op een adres? De meesten van ons zullen in een woning wonen, maar niet op een adres. Maar goed, we begrijpen wat de minister bedoelt, hij hoort bij de Balkenbende en dan kun je niet teveel verwachten.)
In die brief belooft hij ons min of meer een verbetering van de gezondheidszorg (dat mag ook wel na de invoering van de ZVW, de Zorgverziekingswet!) en de uitwisseling van EPD-gegevens geschiedt volgens Klink "op een veilige en betrouwbare manier". De minister heeft kennelijk niet erg veel inzicht in de kraakbaarheid van het internetverkeer, want anders zou hij dat beslist niet zo stellig hebben durven beweren (of misschien liegt hij gewoon, net als zijn baas Balkenende regelmatig doet). Webwereld wijdde op 6 november een veelzeggend artikel aan de onveilige EPD-website. En op diezelfde dag werd ook bekend dat er in de Verenigde Staten miljoenen EPD's gekraakt waren door hackers, die dreigden de betreffende gegevens openbaar te maken. (Webwereld van 7 november)

Nog afgezien van de risico's van lekken in de EPD's, is er nog een risico, dat al vaag wordt aangekondigd in de brief van Klink: "Een wet gaat zorgverleners uiteindelijk verplichten om aan te sluiten." (Wat ze aan moeten sluiten, meldt Klink niet, maar ik veronderstel dat hij bedoelt dat ze ZICH aan moeten sluiten.)

 
Dankzij de ZVW, zijn die zorgverzekers dezelfde verzekeringsmaatschappijen, waarbij wij ook onze levens-, begrafenis-, hypotheek-, auto- en andere verzekeringen hebben ondergebracht. Stel je voor wat er kan gebeuren als je een keer met je huisarts gaat praten omdat je bang bent om alcoholist te worden. De volgende keer dat je je autoverzekering moet verlengen wordt de premie ineens verdubbeld, ofschoon je nooit met alcohol achter je kiezen achter het stuur kruipt.

Aangezien ook al gegevens over ons telefoon- en e-mail-verkeer -en wie weet wat al niet meer (moeten) worden opgeslagen, is het duidelijk waarom ik me bezorgd maak over ons laatste restje privacy...

dinsdag 30 september 2008

Ook de schuld van de broeikasgassen?

Zoals de lezers van mijn blog weten, heb ik al vaker (ook jaren geleden al) getwijfeld aan de verhaaltjes die ons worden voorgeschoteld over de opwarming van de atmosfeer, die uiteindelijk vooral goed lijkt om ervoor te zorgen dat we begrip hebben voor allerlei milieubelastingen... terwijl notabene de zelfverklaarde milieu-guru Al Gore de atmosfeer vervuilt met vliegtuiguitlaatgassen om ons te vertellen dat vliegen slecht is voor het milieu...

Ofschoon er pas -vergeleken met de leeftijd van de aarde- zeer kort op verantwoordelijke wijze statistieken worden bijgehouden over het klimaat en het weer, menen allerlei wetenschappers -maar vooral politici- precies te weten wat er aan de hand is, zonder dat ze bereid lijken in aanmerking te nemen dat er altijd al warme en koude perioden geweest zijn op aarde (denk maar aan de ijstijden, die in het verleden zelfs een groot deel van Noordwest-Europa met ijs overdekten).

Helaas is de informatie die voor ons geschikt wordt geacht al net zo zorgvuldig voorgekookt als de motiveringen van de régimes van dienst om deel te nemen aan kapitalistische oorlogen. En wanneer, zoals vanaf 2001, de gemiddelde temperatuur zelfs enigszins daalt (zie o.a. het artikel in Nature van 25 juni 2008), dan moet je écht moeite doen om daarachter te komen.

Vandaag meldt NASA dat er dit jaar al 200 dagen niet één zonnevlek op de zon te zien is geweest! De vorige keer dat dat gebeurde was in 1954. Dean Pesnell van het Goddard Space Flight Centre wijst erop dat dit mogelijk ook invloed kan hebben op het klimaat op aarde: "Er is ook het probleem van de zonnestraling. Onderzoekers zien nu de minst lichte zon waarover gegevens bestaan. Het is maar een kleine verandering, slechts een fractie van één procent, maar zij is toch van belang. Vragen over de uitwerking op het klimaat zijn vanzelfsprekend wanneer de zon zwakker blijft worden."

De ecotaks-mafia zal ons hier ongetwijfeld niet over informeren, want het milieu is een fantastisch excuus om ons extra geld uit de zak te kloppen. En, wie weet, misschien vertellen ze ons binnenkort nog dat de zon zwakker aan het worden is tengevolge van onze broeikasgassen ... en laten ze ons ook een 'zonheffing' betalen...

woensdag 25 juni 2008

Hoelang blijft Den Haag nog medeplichtig ten aanzien van deze sluipmoord?

De Nederlandse Metro bericht vandaag op de voorpagina (in een artikel van de hand van Ruben EG) over een Belgisch onderzoek dat uitwijst dat laboratoriumratten na blootstelling aan "GSM-, antenne- en wifistraling" twee keer zo snel overlijden (aan een hersentumor) dan tegen straling beschermde [van de electromagnetische velden afgeschermde] ratten. Het DNA van ratten komt voor 90% overeen met dat van de mens en daarom is dit onderzoeksresultaat ook zo belangrijk. Ruben wijst er echter ook op dat er volgens de Nederlandse Gezondheidsraad geen verband bestaat tussen GSMs en gezondheidsklachten...

Al bijna twee jaar geleden heb ik de kachel aangemaakt met de informatie die de Nederlandse overheid in de media liet (en nog steeds laat) publiceren over de veiligheid van GSM- en UMTS-signalen. Hiervoor wordt (nog steeds) teruggegrepen op een Zwitsers onderzoek, waarin duidelijk werd aangegeven dat het om een beperkt onderzoek ging en dat diverse aspecten niet onderzocht waren. Dát werd (ik zou bijna zeggen: uiteraard) door de Nederlandse overheid verzwegen. Zie onder dit artikel voor een overzicht van de artikelen die ik vanaf september 2006 aan de leugenachtige, hypocrietige en geldwolvige houding van de Nederlandse overheid gewijd heb.

Inmiddels is door de Belgische wetenschapper Dirk Adang aan de Universiteit van Leuven een (in 2002 begonnen) onderzoek gepubliceerd waarvoor hij drie groepen ratten gedurende 18 maanden heeft blootgesteld aan zwakke doses (27 volt/meter, dagelijks gedurende twee uur) GSM-signalen (én aan WiFi- signalen, d.w.z. van draadloze computernetwerken!). In vergelijking met een controlegroep ratten, die niet aan de signalen werd blootgesteld, was de sterfte dubbel zo hoog. Omgerekend komt 18 maanden bij een rat neer op 60 jaar bij mensen. (Le Soir van vandaag. In deze krant staat eveneens een interview met Dirk Adang)

Gemakshalve geef ik hierna nog maar eens de links naar mijn eerdere artikelen over de manier waarop de Nederlandse overheid de waarheid terzake manipuleert en verdraait:
UMTS - of: Rampenrégime in Nederland. Hoe lang nog? (15.09.2006);
UMTS (vervolg) - Of: hoe we belazerd worden door 'onze' regering (16.09.2006);
Cijfermatige belazerij (27.09.2006);
Geld telt, mensen niet! (14.10.2006);
Weer halve waarheid verabsoluteerd (09.11.2006);
De GSM/UMTS-mafia kan weer rustig slapen (08.12.2006);
UMTS nog steeds niet bewezen veilig (13.01.2007);
Toch bang voor schadeclaims? (23.06.2007);
"UMTS-straling" ver onder "blootstellingslimiet" (01.08.2007);
Wordt er in Den Haag dan toch nog gedacht? (29.08.2007) en
Wat nu, Nederlandse overheid? (10.09.2007).