zaterdag 10 oktober 2009

Hoeveel doden door Franco en het franquisme?

Toevallig viel mijn oog op de nevenstaande link op een pagina van de Barcelonese krant La Vanguardia. De tekst meldt: "bijna duizend doden in de vijftig jaar van haar bestaan" (van de Baskische onafhankelijkheidsbeweging ETA).

Ongetwijfeld zullen er al meer mensen naar gevraagd hebben, maar nu wil ík het ook wel eens weten: hoeveel doden heeft de Spaanse burgeroorlog onder leiding van Franco (1936-1939), zijn dictatuur (van de burgeroorlog tot zijn dood in 1975) en zijn nog steeds niet helemaal verdwenen fascistische mentaliteit gekost?

Ofschoon Franco beslist heel wat meer dan "bijna duizend" doden gekost heeft, lopen zijn misdadigers, voorzover ze niet rustig doodgegaan zijn, nog rustig rond, en bekleden sommigen daarvan zelfs de laatste jaren nog hoge functies (of hebben die bekleed). ETA-leden daarentegen worden zwaar vervolgd en buitensporig gestraft (als ze al niet doodgeschoten worden). En dan te denken dat ETA niet eens bestaan had, als Franco en zijn maats zich niet aan de Spaanse Republiek vergrepen hadden, zodat eigenlijk die "bijna duizend" doden op het conto van Franco en het Spaanse fascisme geschreven zouden moeten worden...

woensdag 30 september 2009

Natuurlijk blijven de Nederlandse soldaten nog langer in Afghanistan...

We hadden het kunnen weten: toen de Balkenbende besloot om per 1 augustus 2006 mee te gaan helpen om de Verenigdestaatse kastanjes uit het vuur te halen (voor een periode van maximaal twee jaar), was al duidelijk dat het daar niet zou blijven, al was het alleen al om de graagte waarme Balkenende de hielen (of wat dan ook) van oorlogsmisdadiger George W. Bush likte. En inderdaad. Er was weliswaar afgesproken dat in 2008 andere landen soldaten naar Afghanistan zouden sturen om daar Afghaanse burgers en verzetsstrijders uit te moorden en er eventueel zelf te worden doodgeschoten, maar in 2008 werd desondanks besloten de missie nog maar een keer te verlengen voor twee jaar.

Daar zou het dan toch écht bij blijven. De laatste Nederlandse militairen zouden per december 2010 uit Afghanistan vertrokken moeten zijn. Dit schreef de Balkenbende op 30 november 2007 aan de Tweede Kamer: "Dit alles afwegende is de regering bereid de leidende Nederlandse verantwoordelijkheid ter ondersteuning van de Afghaanse autoriteiten in Uruzgan, zowel militair als op het gebied van opbouw en bestuur, te behouden voor een additionele, in de tijd begrensde, periode van twee jaar, dat wil zeggen van 1 augustus 2008 tot 1 augustus 2010."

Ruim voor het einde van de tweede periode van Nederlandse soldaten in Uruzgan (Afghanistan), wordt er echter alweer van diverse kanten weer geroerd in de bloederige en stinkende pot van de kapitalische internationale die ondanks Vietnam nog niets wijzer geworden is:

Op 23 september gaf Maxime Verhagen, minister van buitenlandse zaken, te kennen dat hij niet wist "of wij alles [het moorden enzo in Afghanistan] op anderen kunnen afschuiven" (NRC/Handelsblad, 24 september 2009).

Ook de minister van oorlog, de zogenaamde 'christen' Eimert van Middelkoop, wil eigenlijk wel met een "provinciaal reconstructieteam"(PRT) van maximaal 500 soldaten in Afghanistan blijven. Hij wil dan wel niet speculeren over wat er na 2010 moet gebeuren, maar is toch wel van mening dat "er altijd missies mogelijk blijven, ook in Afghanistan". (NRC/Handelsblad, 25 september 2009)

Wouter Bos, vice-premier, heeft echter te kennen gegeven dat het na de lopende missie afgelopen moet zijn, dan "is er geen ruimte meer om militairen achter te laten in Uruzgan". Collega vice-premier Rouvoet, ook al een zogenaamde 'christen' is echter niet zo duidelijk: "Als er verzoeken komen om ergens in Afghanistan bij te dragen, zullen wij die wegen." (de Volkskrant, 25 september 2009)

Intussen meldde het ANP dan weer dat de VS, Australië en Afghanistan benadrukt hebben dat ze willen dat Nederland langer in Afghanistan blijft. Dat is althans wat Maxime Verhagen aan de Tweede Kamer schrijft. (De Pers, gisteren)

Terwijl de situatie in Afghanistan steeds meer op die in Vietnam (1957-1975) gaat lijken en allerlei hoge Verenigdestaatse militairen te kennen geven dat het het beste is zich terug te trekken uit Afghanistan (zie o.a. De Pers van 12 augustus, Trouw van 31 augustus, La Vanguardia van 9 september, de New York Times van 13 september, NRC/Handelsblad van 26 september dit jaar), kunnen we er donder op zeggen dat er ook na 2010 nog Nederlandse soldaten zullen moorden en doodgeschoten zullen worden en dat er nog kapitalen aan Nederlands geld verspild zullen worden aan de kapitalistische plannetjes van de Verenigde Staten. Tenslotte is Wouter 'draaikont' Bos de enige die gezegd heeft dat het in 2010 afgelopen is voor de Nederlandse oorlogsactiviteiten in Afghanistan.

En dat allemaal omdat Balkenende het zo leuk vindt om in het Witte Huis in Washington ontvangen te worden...

dinsdag 15 september 2009

Rechtse politici zijn simpelweg dom, óf perverse leugenaars!

Gisteren meldden diverse kranten (zie bijv. NRC en El País) dat Venezuela in Rusland 92 tanks gekocht heeft, alsmede luchtafweergeschut. Net zoals Hugo Chávez, lijkt dit ook mij een logisch gevolg van de pogingen van de Verenigde Staten om Venezuela (maar ook Bolivia, Ecuador en Brazilië) militair onder druk te zetten door naast de NAVO-basis op de Nederlandse Antillen nu ook gebruik te gaan maken van niet minder dan zeven militaire bases in het buurland Colombia (zie Global Research van 23 juli dit jaar).


Volgens de neerbuigende opmerkingen van de toenmalige Nederlandse minister van oorlog Henk Kamp over de Venezolaanse strijdkrachten, zou zelfs het Nederlandse leger met gemak een Venezolaanse aanval kunnen stoppen (zie Elsevier, 9 maart 2006). Om dus bestand te zijn tegen een aanval door de Verenigde Staten en het Verenigdestaatse Vreemdelingenlegioen, de NAVO, is het helaas maar al te hard nodig dat Venezuela krachtig investeert in wapens.

Toch menen "critici" dat Venezuela op deze manier een wapenwedloop start in Latijns-Amerika. Die, onvermijdelijk rechtse, "critici", die NRC niet bij naam noemt, zijn ongetwijfeld dezelfde leeghoofden (of perverse leugenaars) die ook vinden dat Israel het recht heeft om 'zichzelf te verdedigen' tegen de enkele vliegende kachelpijpen die door Hamas in het wilde weg op Israel werden afgeschoten en daarbij meestal geen of nauwelijks schade aanrichtten.

De Venezolaanse krant El Universal citeerde gisteren Ian Nelly, een woordvoerder van het Verenigdestaatse ministerie van buitenlandse zaken, als volgt: "De door Venezuela geuite wens om haar wapenarsenaal uit te breiden verontrust ons, want wij zijn van mening dat deze een ernstige bedreiging vormt voor de stabiliteit in Latijns Amerika". Ook deze opmerking gaat domweg (letterlijk!) voorbij aan de ernstige bedreiging voor die statilibeit die gevormd wordt door de zeven militaire basis van de VS in Colombia.
Ook Hillary Clinton, de Verenigdestaatse minister van buitenlandse zaken, heeft zich vandaag in dezelfde zin uitgelaten (Reuters, vandaag)

Net zoals die kapitalistenslaven, die gemakshalve vergeten dat de kachelpijpen van Hamas een wanhopige reactie zijn op (en de consequentie van) de oorlogsmisdaden die Israel al meer dan 60 jaar pleegt tegen de Palestijnen, vergeten deze "critici" gemakshalve dat in 2002 met behulp van de CIA een -gelukkig mislukte- staatsgreep gepleegd werd tegen Hugo Chávez en dat er al regelmatig dreigende taal is uitgesproken jegens de wettige Venezolaanse president - ook door de Nederlandse minister (zie boven). De techniek bestaat er dus in simpelweg aan de basisoorzaak van alle spanningen (de agressieve houding van de Verenigde Staten jegens Venezuela, resp. de Israelische oorlogsmisdaden jegens de Palestijnen) voorbij te gaan en de reactie daarop te beschouwen als een spontane en onbegrijpelijke daad van agressie jegens de onschuldige Verenigde Staten en Israel.

Een bijgedachte van het Verenigdestaatse régime zal ongetwijfeld zijn dat het de moeite waard is om hetzelfde truukje te herhalen dat uiteindelijk de Sovjet-Unie op de knieën dwong. De truuk is heel simpel en bestaat erin dat de VS zoveel geld uitgeeft aan wapentuig om "de vijand" te bedreigen (en geld hebben ze genoeg in de VS, want de gewone bevolking kan daar onbeperkt worden uitgeperst), dat de andere partij dusdanig veel geld zou moeten uittrekken dat de plaatselijke bevolking daar het slachtoffer van zou worden.
Dezelfde truuk wordt nu met Rusland uitgehaald, door het land aan alle kanten in te sluiten door nieuwe NAVO-leden en door een raketschild (zogenaamd ter bescherming tegen Iran).

En nu de olieprijs (en dus het inkomen van Venezuela) drastisch gedaald is, is kennelijk het moment aangebroken om ook Venezuela onder druk te zetten om geld dat voor de bevolking bedoeld is uit te geven aan wapentuig. Ongetwijfeld in de hoop dat de bevolking Hugo Chávez af zal willen zetten...

zaterdag 22 augustus 2009

Hugo Chávez: hoop voor de mensheid (leestip)

"[...]

Er is nog een ander verhaal: in een deel van de oceaan leefden reuzevissen die alle kleine visjes opaten. Enkele kleine visjes kwamen bij elkaar en besloten dat ze een oplossing moesten bedenken, omdat ze anders allemaal opgegegeten zouden worden

Ze besloten zich voortaan steeds in formatie te verplaatsen, zodat ze samen op een grote vis leken, waardoor ze hun aanvallers zouden verschrikken. Ze deden dat en het werkte.

Ik zou het zo willen zien dat Chávez zelf maar een klein visje is en geen reuzevis. Misschien is hij zelfs niet eens het hoofd van de beweging. Een vrouw zei me eens: "Ik ben geen volgelinge van Chávez. Chavez volgt mijn ideeën!" En inderdaad hoor ik Chávez in Aló Presidente vaak tegen iemand zeggen: "Dat is een goed idee!"

Toen Chávez dan ook [op
11 april 2002] gekidnapt werd, waren de kleine visjes niet van hem afhankelijk: ze hergroepeerden zich en bleven zich verplaatsen. Door hun collectieve grootte verschrikten ze de reuzevis, die daardoor Chávez, het kleine visje, vrij liet.

Die reuzen zullen proberen terug te komen. Maar de kleine visjes zijn gegroeid en de grote vissen hebben de laatste tijd niet zo goed kunnen eten. Deze keer zal het niet zo gemakkelijk zijn. Persoonlijk zou ik de grote vissen willen voorstellen vriendschap te sluiten met de kleine visjes. De kleine visjes zijn daartoe bereid.

Het belang hiervan mag niet onderschat worden. Er is de laatste jaren veel gebeurd. De blauwe Caraïbische wateren die langs Venezuela stromen lijken zich te vermengen met de Atlantische en de Stille Oceaan. Het schijnt dat sommige ervan al in contact zijn gekomen met Brazilië en Argentinië. En Bolivia heeft altijd toegang de toegang tot de oceaan terug willen krijgen, die het land jaren geleden door Chili werd afgenomen.

Als de grote en de kleine vissen in Venezuela leren samen te leven, kan die boodschap zich door alle wateren van de wereld verspreiden, waardoor de hele wereld wint door wat Venezuela heeft geleden. Het is zelfs mogelijk dat de grote vissen in landen als de Verenigde Staten, Engeland en Spanje van deze les leren.


Het bovenstaande fragment
[vertaald door Dwarslezer] heb ik overgenomen uit het boek Cowboy in Caracas, ondertiteld: "A North American's Memoir of Venezuela's Democratic Revolution" [De herinneringen van een Noordamerikaan aan de democratische revolutie in Venezuela] van Charles Hardy (in 2007 gepubliceerd door Curbstone Press).
Charles Hardy, een priester, werd in 1984 uitgezonden naar de sloppenwijken van de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Hij nam zijn werk zeer ernstig op en leefde daarom, samen met de onderdrukte Venezolanen, in de ellende. Daardoor bemerkte hij ook de veranderingen die er plaatsvonden en nog steeds plaatsvinden sedert de verkiezing van president Hugo Chávez in 1998. Al jaren geleden werd hij, doordat hij trouwde, uit het priesterambt gezet, maar hij woont nog steeds in Venezuela en hij blijft bezorgd om het welzijn van de (niet meer zo extreem) armen in Venezuela.


Als tegengif tegen de bijna geïnstitutionaliseerde desinformatie over Venezuela en Hugo Chávez van de 'vrije' pers in de 'democratische' landen (ja, ook in Spanje en Nederland), is het absoluut noodzakelijk dat iedereen die het Engels begrijpt dit boek leest.
Ik heb er nog geen vertaling in het Nederlands van kunnen vinden, maar om te beginnen zou je de website van Charles Hardy kunnen bezoeken.

maandag 17 augustus 2009

Kostbare onzin-paniek voor ziekte van Rumsfeld...

Het Nederlandse régime heeft ons eerst maandenlang paniek zitten aanpraten voor de varkens- eh.... Mexicaanse griep en onlangs nog voor 'enkele tientallen miljoenen' Euro (in de woorden van de grote promotor van het enge Electronische Patiëntendossier -zie mijn artikel Wanneer verdwijnt onze laatste privacy? van 9 november 2008-, minister van Volksgezondheid, Klink), griepvaccin gekocht. De 'enkele tientallen miljoenen' blijken er in werkelijkheid 200 tot 250 miljoen te zijn. (zie de Volkskrant van 20 juni dit jaar.) Hoewel... de Spits meldde verleden week dat het bedrag volgens minister Klink maximaal 700 miljoen zou bedragen.
En wanneer de overheid met maximumbedragen begint te smijten, dan weten we wel dat het nog véél meer zal worden. Denk maar aan de Amsterdamse Stopera, de Noord-Zuidlijn en de Betuwelijn. De belastingbetaler laat zich wel nóg meer uitpersen...

Ineens blijkt nu (zie de Volkskrant van 7 augustus) volgens directeur Roel Coutinho van het RIVM (het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) "de griep [...] niet ernstiger dan de gewone seizoensgriep". Vanaf volgende week worden ook geen nieuwe ziektegevallen meer geregistreerd, tenzij patiënten in het ziekenhuis moeten worden opgenomen of zouden overlijden.

De betreffende griepsoort noem ik in vriendenkring al maandenlang de "ziekte van Rumsfeld", omdat die handelaar in dood (zie zijn betrokkenheid bij de massamoorden in Irak en Afghanistan) alle belang heeft bij een grote omzet van het middel Tamiflu. Zie hierover wat ik al op 23 maart 2006 schreef over Rumsfeld en Tamiflu in mijn artikel Bush & kornuiten en de vogelgriep.

Intussen blijft de angst er bij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking toch flink inzitten, zeker nadat er onlangs een eerste Nederlands slachtoffer gevallen is, een 17-jarige jongen, die overigens -zoals vaag te lezen was in de krantenartikelen- leed aan een "zeer ernstige onderliggende aandoening" (zie het
NRC van 4 augustus). Het is echter normaal dat bij elke griepepidemie zieke mensen kunnen overlijden. Dat is de reden waarom ieder jaar bepaalde risicogroepen een "griepprik" krijgen.

dinsdag 5 mei 2009

Hoe schijnheilig mag een ambassade zijn?

De Verenigdestaatse president Barack Obama heeft Nederland ingedeeld bij de belastingparadijzen en overweegt maatregelen in het kader van zijn acties ter bestrijding van de belastingontduiking (*). De Nederlandse ambassade is 'bijzonder verbaasd' dat Nederland met een tarief van 25,5% als belastingparadijs beschouwd wordt. (NRC, vandaag)

Als dienst aan de waarheid zal ik de ambassade een beetje inlichten over wat er de laatste jaren door de een of andere Balkenbende is uitgespookt.

De Volkskrant meldde op 24 october 2006 dat er eerder dat jaar in Nederland onrust ontstaan was, nadat de vennootschapsbelasting [van 29,6%] was verlaagd tot 25,5%. Men was bang voor extra Japanse heffingen op bedrijven die winst maakten in belastingparadijzen. Het percentage dat daarvoor in Japan gehanteerd wordt bedraagt echter 25% en dus zit, volgens Joop Wijn, de toenmalige minister van economische zaken, "met dat halve procent verschil [...] Nederland in Japan wel goed".

Jan-Kees de Jager (CDA-staatssecretaris van financiën) was van plan de vennootschapsbelasting nog verder te verlagen, maar zijn partijgenoot De Nerée wees hem erop dat dat wel eens tot internationale problemen zou kunnen leiden, omdat Japan 'landen met een vennootschapsbelasting onder de 25,5% als belastingparadijs' beschouwt. Als dat het geval is kan aan Japanse dochterbedrijven in die landen een strafheffing opgelegd worden. (Elsevier, 27 maart 2007).

Obama is dus zeker de eerste niet die Nederland helemaal (of bijna) tot de belastingparadijzen rekent. Een zekere bescheidenheid (en een waarschuwing aan het Nederlandse régime) zou de ambassade gesierd hebben

(*) ik snap trouwens werkelijk niet waarom dit overduidelijke woord moet worden vervangen door de eufemistische term "belastingontwijking"; "ontlasting" noem je toch ook niet "darmontwijking"?

zaterdag 7 februari 2009

Nederlandse pers ook vroeger niet bijster kritisch...

De onderstaande foto (afkomstig uit de Panorama van 26 augustus 1914) van een straat in het Belgische stadje Visé, een van de eerste plaatsen die in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers aangevallen werd, geeft al aan dat de Nederlandse pers ook toen niet al te kritisch was:


Het onderschrift luidt namelijk:
VISÉ TOTAAL VERWOEST.
Hoe het gebeurd is, is nog een raadsel, doch volgens de berichten is er door de inwoners van Visé op de Duitsche soldaten geschoten. Natuurlijk kon dit niet ongestraft blijven en het eertijds zoo prachtige plaatsje is nu één groote ruïne.
Dat is precies dezelfde reactie als die van de Nederlandse pers op de recente Israelische aanval op de Gaza-strook: Hamas schoot met opgevoerd vuurwerk en natuurlijk kon dit niet ongestraft blijven en de Gaza-strook is nu één grote ruïne.

zondag 1 februari 2009

De macht van Israel en de "democratie" in de EU

Gisteren gehoord in een radio-nieuwsbulletin (natuurlijk van het Algemeen Nederlands PersPro-Israel Propagandabureau) dat er weer op Israel geschoten was vanuit de Gaza-strook [waarbij overigens geen schade werd aangericht, maar dat werd dan weer niet gezegd], en dat nadat er onlangs een "staakt-het-vuren was overeengekomen".

Het ANP vergat daarbij gemakshalve te vermelden dat bij een Israelische luchtaanval op 29 januari minstens achttien mensen gewond raakten (zie de Volkskrant van 29 januari). De Volkskrant heeft het daarbij uiteraard weer over de "radicaalislamitische beweging Hamas", om de slachtpartij voor de simpele lezertjes te rechtvaardigen, en stelt dat 'het bestand in de Gazastrook' door deze nieuwe agressie onder druk komt te staan.

Israel heeft al beloofd "disproportioneel" te zullen reageren (El País van vandaag).

ER IS HELEMAAL GEEN BESTAND IN DE GAZA-STROOK!!! Het enige wat de Israeli's gedaan hebben is het beleg hervatten om de bewoners van de Gaza-strook verder uit te hongeren, vermoedelijk omdat ze gemerkt hebben dat dat minder weerstand oproept in de buitenwereld.

En zo liegt de pro-Israel lobby gewoon door via de Nederlandse media. In plaats van afspraken te maken over een staakt-het-vuren, hebben de Israeli's zich gewoon gehergroepeerd langs de grens van de Gaza-strook. Ze wilden vermoedelijk het beëdigingsfeestje van Barack Obama niet verstoren, omdat ze vreesden dat voortzetting van het wapengeweld wel eens negatief zou kunnen uitwerken op de onvoorwaardelijke Verenigdestaatse steun aan de oorlogszuchtige misdadigersbende, die zich afficheert als de democratische regering van de "Joodse Staat" (wat overigens een even absurde naam is als de "Heilige Stoel" voor Vaticaanstad).

Er was dus helemaal niets overeengekomen, maar eenzijdig beslist. Het feit dat Hamas zich bereid heeft verklaard om ook eenzijdig de beschietingen (met -laten we zeggen- illegaal vuurwerk) voor een week op te schorten, mits Israel zich binnen die week volledig terug zou trekken uit de Gaza-strook, en zich zélfs aan zijn toezegging houdt ofschoon de schietgrage Israelische pubertjes niet helemaal verdwenen zijn, pleit voor Hamas en absoluut niet voor Israel.

Wie overigens de geschiedenis van Palestina en het zionisme kent, weet dat er al lang een blauwdruk ligt voor een volledig door Israel overheerst Palestina, zonder Palestijnen. Dat kan even duren, maar in het Torah-boek Dewariem staat dan ook duidelijk (7:22) dat de bewoners van het beloofde land niet allemaal tegelijk moeten worden uitgemoord.

De plichtmatige oproep van de Raad van de Europese Unie van 26 januari kan dan ook niet anders bedoeld zijn dan om de verontruste burgers duidelijk te maken dat de Europese Unie ook begaan is met het lot van de Palestijnen. De Raad van de EU weet al bij voorbaat dat Israel zich er toch niets van zal aantrekken - en zal ook niets doen om Israel onder druk te zetten. Enerzijds omdat Israel een goede zakenrelatie is van de EU, maar anderzijds en vooral omdat de Verenigde Staten simpelweg niet willen dat Israel ook maar een strobreed in de weg wordt gelegd, en de EU blijft ondanks alles nog steeds braaf "ja" blaffen als the Master's Voice in Washington iets verlangt, en Washington danst op zijn beurt vrolijk naar de pijpen van Tel Aviv.

Deze gang van zaken blijkt wel nadat in Spanje het Hooggerechtshof een onderzoek is gestart na een aanklacht tegen zeven hoge Israelische figuren wegens oorlogsmisdaden bij een aanval op de Gaza-strook op 22 juli 2002. De aanklacht was ingediend door familieleden van de slachtoffers (IADNKronos van 29 januari)

De Spaanse overheid heeft bij monde van minister van Buitenlandse Zaken Miguel Ángel Moratinos, al op 30 januari aan zijn Israelische ambtgenote Tzipi Livni beloofd dat eraan gewerkt wordt om de wet te veranderen en het onderzoek stop te zetten. Een woordvoerder van de Spaanse regering gaf later ook toe dat er al "enige tijd" gewerkt wordt aan "aanpassingen voor de uitvoering van de universele jurisdictie". (Gara en
El Periódico van gisteren en Ha'aretz van vandaag)

En zo blijven we maar net doen alsof de EU en haar lidstaten democratisch zijn. Over enkele maanden mogen we weer stemmen voor het vleugellamme Europese Parlement. Wat mij betreft kunnen we onze tijd wel beter besteden. Die verkiezingen dienen alleen om te verbloemen dat de EU niet meer is dan een uitvoeringsorgaan van de Kapitalistische Internationale.

dinsdag 6 januari 2009

Kan het nóg dommer?

Vandaag publiceert de Spits een ingezonden brief, die nóg krommer redeneert dan de -laat ik zeggen- misleide burgers, die zeggen dat de Israelische moordaanslagen het logische gevolg zijn van het door Hamas afgeschoten vuurwerk. Technisch gezien gaat het daadwerkelijk om raketten, maar de voortgestuwde stukken steigerbuis zijn op geen enkele manier te vergelijken met de bommen en raketten die door de Israeli's afgeschoten worden, en qua efficiency en vernielende kracht komen ze dichter in de buurt van wat in Nederland de afgelopen dagen door de politie als 'verboden vuurwerk' in beslag is genomen.

De betreffende brief van KM (ik zal de volledige naam maar niet vermelden, om de schrijver tegen zichzelf te beschermen) laat weten dat het uiteraard geen probleem is dat Hamas door de bevolking gekozen is, maar dat "een gekozen volksvertegenwoordiging" dan wel moet "zorgen dat er voedsel, medicamenten en brandstof is". De schrijver vindt dat Hamas "deze middelen door de sluiptunnels"moet halen "in plaats van al dat wapentuig", omdat dan "de Joden niet meer beschoten [kunnen] worden" en "dus ook geen grond meer [hebben] om in te grijpen". En dan is, volgens KM, "iedereen tevreden, probleem opgelost".

KM heeft een klein klokje horen luiden (Hamas verkiezingen gewonnen), maar het is hem kennelijk ontgaan, dat vanaf de betreffende verkiezingen Hamas door Israel, de Verenigde Staten en de Europese Unie geïsoleerd werd. Toen bleek dat de bevolking van de Gaza-strook overduidelijk niet bereid was om ondanks de verkiezingsuitslag zich alsnog te laten regeren door de corrupte marionetregering van Abbas (Fatah), werd de hele Gaza-strook maar afgegrendeld. Vanaf dat moment leeft de bevolking van de Gaza-strook in een noodsituatie, waarin van alles tekort is. Israel liet (laat?) af en toe wat voeding, medicijnen en brandstof toe, maar nauwelijks voldoende voor de 1½ miljoen mensen die op een kleine oppervlakte samengeperst leven. Daarnaast wordt het zelfs Palestijnse vissers onmogelijk gemaakt om voor hun eigen kust vis te vangen...

Uiteraard moet een gekozen volksvertegenwoordiging zorgen voor degenen die zij vertegenwoordigt, maar dat veronderstelt dan wél dat zogenaamd democratische landen een dergelijke verkiezingsuitslag respecteren en de 'gekozen volksvertegenwoordiging' in staat stellen te voldoen aan haar verplichtingen.

KM vindt het kennelijk ook normaal dat een gekozen volksvertegenwoordiging beschikt over "sluiptunnels", hij geeft er althans geen blijk van begrepen te hebben dat die tunnels de enige manier zijn om aan voeding en medicijnen te komen (en misschien ook wel [bestanddelen van] wapens, inderdaad, want de Palestijnse politie heeft die even hard nodig als de Nederlandse politie).

Volgens de Israelische propaganda (en dat neemt KM zonder meer voor waar aan) worden de Palestijnse 'raketten' afgeschoten op Israeli's (niet op Joden, KM, maar op Israeli's!), maar dat is zeer de vraag. Het is even goed mogelijk dat ze afgeschoten worden naar Israel, en af en toe mensen treffen - dat is althans wat er gebeurt.

Waarom wordt niet gewoon gekeken naar de uitwerking van de wederzijdse beschietingen? Hamas-raketten treffen zelden mensen, de Israelische beschietingen treffen talloze mensen, waaronder enorm veel kinderen, ouderen en vrouwen - ook al zegt Israel dat de aanvallen niet op burgers gericht zijn. De laatste 24 uur zijn zelfs drie VN-scholen getroffen - terwijl Israel vooraf van de Verenigde Naties de exacte GPS-coördinaten van die scholen gekregen had.

Het toppunt van (welhaast infantiele) naïveteit bevindt zich in de slotconclusie. Beste KM, dit probleem kan alleen worden opgelost, wanneer:
  • Israel (en tegelijk met Israel de Verenigde Staten en de Europese Unie) accepteren dat Hamas op eerlijke wijze de laatste verkiezingen gewonnen heeft (en dat kan niet gezegd worden van bijv. de Verenigdestaatse presidentsverkiezingen in 2000 en 2004!);
  • Israel zich terugtrekt tot de grenzen van 1967 (en dat impliceert de ontmanteling van de Israelische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever), zoals in tientallen resoluties van de Verenigde Naties geëist wordt;
  • Israel zich niet bemoeit met wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt, en de grenzen van de Palestijnse gebieden niet afgrendelt (en daaraan moet uiteraard Egypte zich houden.
Wanneer aan die voorwaarden voldaan is, kan geprobeerd worden het evenwicht in Palestina te herstellen en een modus te vinden voor een nabuurschap op basis van gelijkheid en gelijkwaardigheid...

woensdag 31 december 2008

Hypocrisie in de Nederlandse politiek (over vuurwerk en paddo's)

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), waarbij alle Nederlandse oogartsen zijn aangesloten, heeft aan zijn leden gevraagd om bij te houden hoeveel vuurwerkslachtoffers ze deze week moeten behandelen.

De Stichting Consument en Veiligheid schat dat van de 1100 vuurwerkslachtoffers bij de vorige jaarwisseling bijna een derde oogletsel had opgelopen tengevolge van vuurwerk.

NOG-voorzitter De Faber denkt dat het er nog wel meer kunnen zijn. De Faber heeft zelf verleden jaar 40 patiënten behandeld met vuurwerkletsel. Elf van hen werden blind en bij drie patiënten moest een oog worden verwijderd.
Aan het eind van januari wil het NOG de politiek confronteren met de resultaten van het onderzoek en vragen consumentenvuurwerk te verbieden.

Het actiecomité Staakt het Vuren wil een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. In plaats daarvan moeten plaatselijk centrale vuurwerkshows komen, die door professionals worden uitgevoerd (Trouw, vandaag).

Waarom het privé afsteken van vuurwerk niet al jaren geleden verboden is, is mij volstrekt duister. Jaar na jaar moeten er honderden slachtoffers behandeld worden met min of meer ernstige brandwonden. Toch maakt de politiek zich kennelijk niet druk over de talloze slachtoffers en over de verdere ellende die het vuurwerk veroorzaakt (zoals ademhalingsproblemen bij CARA-patiënten en de gevolgen voor het milieu).

Hoe anders reageerde de overheid niet toen verleden jaar een Fransman in Amsterdam zijn hond geslacht zou hebben onder invloed van paddo's. Minister Klink van volksgezondheid (dezelfde met de misleidende informatie over het Electronisch Patiëntendossier - zie mijn artikel Wanneer verdwijnt onze laatste privacy? van 9 november dit jaar) vertelde eerder deze maand "Toen [...] heb ik me voorgenomen de paddo's te verbieden." Uit onderzoek van zijn eigen ministerie was verleden jaar echter al gebleken dat het ging om een psychotische patiënt, die helemaal geen paddo's gebruikt had. (Metro, 12 december) Domme, slecht-geïnformeerde minister? Of leugenachtige minister? Hij is lid van het CDA, dus bedenk zelf maar iets...

Inmiddels zijn paddo's sedert 1 december 2008 verboden en er is zelfs al opgetreden tegen plaatsen waar ze nog verkocht werden.

Vanwaar deze verschillende benaderingen? Hoeveel slachtoffers heeft het gebruik van paddo's veroorzaakt, pak weg in de laatste tien jaar? Hoeveel slachtoffers heeft het gebruik van alcohol, pak weg in 2008, veroorzaakt? Denk daarbij aan verkeersongevallen, mishandelingen... Hoeveel lichamelijke en materiële schade heeft vuurwerk inmiddels veroorzaakt? En daarbij wil ik niet eens nadrukkelijk verwijzen naar de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000, waarbij 23 doden en 950 gewonden vielen, 200 woningen vernield en nog eens 1500 woningen zwaar beschadigd werden; ik ben er namelijk nog steeds niet van overtuigd dat het bij die ramp uitsluitend ging om vuurwerk... (zie ook bij Klokkenluider-online).

Maar ja, wat kun je verwachten van een régime dat slachtoffers (de Palestijnen) schuldig acht aan de oorlogsmisdaden die tegen hen begaan worden door Israel? Terwijl die staat (Israel) zich nog steeds zielig blijft voordoen als slachtoffer van de oorlogsmisdaden die zo'n 70 jaar geleden jegens de Joodse bevolking van Midden- en West-Europa
gepleegd werden ...

dinsdag 30 december 2008

De gemanipuleerde waarheid van het ANP

Het ANP meldt: "Hamas won de Palestijnse verkiezingen begin 2006 en greep in juni vorig jaar de macht in de Gazastrook." (zie bijv. het Noordhollands Dagblad van vandaag).

Waarom wordt hier een wezenlijk deel van de waarheid verzwegen?

Dat Hamas de verkiezingen van 2006 won is een feit, en die verkiezingen verliepen democratisch en zonder problemen en leverden bovendien nog eens een overweldigende meerderheid op voor Hamas. De Palestijnse bevolking had namelijk meer dan genoeg van de corrupte bende van Al Fatah. Waarom zou Hamas dan de macht moeten grijpen? Volgens gebruikelijke democratische regels wordt een land bestuurd door de partij(en) die verkiezingen winnen, nietwaar?

Helaas werkt het niet zo in de buurt van Israel... Dat land doet liever zaken met de corrupte Al Fatah en installeerde dan ook op de Westelijke Jordaanoever een marionettenregering onder Abbas. De Verenigde Staten (die bekend zijn om hun hoge democratische waarden: denk bijv. aan de vervalste presidentsverkiezingen van 2000 en 2004, aan de staatsgreep in Chili, of de invasie van Afghanistan en Irak) steunden Israel hierin volledig (als ze al niet de feitelijke opdrachtgevers waren).

In de Europese Unie werden binnensmonds nog enkele protestjes geprutteld, maar ook de EU als geheel staat achter het Israelische régime. De Nederlandse Balkenbende gaat daarin volledig mee, en het ANP (Algemeen Nederlands Propagandabureau?) zorgt er wel voor dat de Nederlandse bevolking keurig bijgekleurde berichten op zijn bord krijgt.

En morgenavond barsten de oorlogsgeluiden weer vrolijk los in de Nederlandse straten, wanneer er weer voor miljoenen vuurwerk verstookt wordt, er weer tonnen broeikasgassen uitgestoten worden en er weer talloze mensen ademhalingsproblemen en talloze huisdieren de schrik van hun leven krijgen.

maandag 29 december 2008

Wat maak je me nu, Harry van Bommel van de SP?

Harry van Bommel, tweede-kamerlid van de SP, haalt het in zijn hoofd om de Israelische moordaanslagen op de Gaza-strook in zijn blog af te doen als een 'tegen-offensief', alsof er ook maar enige rechtvaardiging is voor deze slachtpartij, die niet meer (en niet minder) is dan een volgende fase in de systematische knechting, vernedering en -ik zou bijna zeggen- uitroeiing van de Palestijnse gemeenschap.

Bij zijn artikel meldt hij dat hij, samen met Agnes Kant, een aantal -op zich niet onzinnige- vragen gesteld heeft aan de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, die ongetwijfeld zullen leiden tot de geijkte obligate ontwijkende antwoorden, waarmee de Palestijnen het dan moeten doen, en waarna Israel nog steeds geen strobreed in de weg gelegd zal worden.

Intussen heb ik, in reactie op het begin van Harry's artikel de volgende reactie ingezonden:

Hoe haal je het in je hoofd, Harry, om hier te spreken van een ‘tegenoffensief’? Hoe kun je de moordpartij van Israel ook maar vergelijken met het vuurwerk dat Hamas afsteekt? Hoeveel slachtoffers hebben die Hamas-’raketten’ dit jaar gemaakt? Stel dat aantal eens tegenover het aantal doden dat veroorzaakt wordt door de blokkade van de Gaza-strook, die uitgehongerd wordt!

Israel voert al decennialang een oorlog tegen de Palestijnen, waarbij het de ene na de andere VN-resolutie aan zijn soldatenlaars lapt. Desondanks gaan de o-zo democratische Verenigde Staten en de o-zo vredelievende Europese Unie vrolijk door met dat misdadige land steunen. Zeg dáár maar eens iets over!

Nee, ik ben geen antisemiet (onzinnige term, overigens, want die slaat zowel op Arabieren als op joden), ik ben ook niet anti-jood. Mijn protest heeft niets te maken met het jodendom. Het is de staat Israel die het jodendom schaadt, door zich systematisch ‘Joodse Staat’ te noemen en het zijn de Nederlandse massamedia die daarin vrolijk meegaan.

Israel had al jaren als een paria behandeld moeten worden door de beschaafde landen. Het kan nog, maar liefst voordat alle Palestijnen uitgemoord zijn, liefst voordat Israel een aanval op Iran start…


Voor wie mocht denken dat Israel - zoals de gelijkgeschakelde Nederlandse pers bijna unaniem meldt - reageerde op aanvallen vanuit de Gaza-strook, wil ik graag verwijzen naar een artikel in Trouw van eergisteren, waarin het volgende wordt gesteld:
Vorige week kwam na zes maanden ’formeel’ een einde aan een bestand tussen de twee partijen, dat indertijd met Egyptische bemiddeling was bereikt, hoewel in feite de escalatie al meer dan een maand geleden begon met Israëlische acties in Gaza, waarop de Palestijnen reageerden met raketbeschietingen. [vet door Dwarslezer]

zondag 9 november 2008

Wanneer verdwijnt onze laatste privacy?

In het verleden heb ik al vaker gewezen op de risico's van allerlei regelnichterij van onze overheden, o.a. over de OV-chipkaart (zie mijn artikel OV-chipkaart, oplichting of spionage? van 8 mei 2007, en De neoliberale internationale en ons eigen leven van 30 juni 2007).
Ondanks alle bezwaren tegen de schending van onze privacy (en de ondeugdelijke bescherming van de gebruikte chips), is het College Bescherming Persoonsgegevens nu toch accoord gegaan met de OV-chip, omdat "de bedrijven zich [beroepen] op wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is voor klanttevredenheid en winst om mensen van informatie te voorzien" [en iedere inwoner van de o-zo vrije Europese Unie weet dat voor de winst alles moet wijken!]
(zie Webwereld van 27 october) en vanaf begin 2009 kun je in Rotterdam zelfs al niet meer met een strippenkaart in de bus of tram (Webwereld van 30 october).

Nadat iedereen met een GSM-telefoon al binnen heel Europa (en wie weet hoeveel verder) gevolgd kan worden, terwijl van iedereen in ieder geval bij de banken geregistreerd wordt (en in theorie zou de overheid deze gegevens kunnen opeisen) wanneer en waar we onze pinpas gebruiken, terwijl iedereen met een nummerbord op zijn voertuig (brommer, motor, auto) via een van de vele camera's geregistreerd kan worden (al is het hier gelukkig nog niet zo erg als in Groot-Brittannië), wordt ons reisgedrag binnenkort ook al gevolgd via onze OV-chipkaart. Je kunt ook een anonieme OV-chipkaart kopen, maar die is duurder, en als je daarbij met een pinpas betaalt, is het ook nog maar een klein kunstje om die anonieme kaart aan je niet-anonieme pinpas te koppelen.

Vroeger (tot pak-weg een jaar of 15 geleden) ging ik er -ondanks de schoftenstreken van de BVD en de walgelijke houding ten opzichte van communisten- van uit dat de Nederlandse overheid in grote lijnen betrouwbaar was.

 
Sinds o.a. het gesjoemel rond de UMTS-antennes (zie mijn artikel Hoelang blijft Den Haag nog medeplichtig ten aanzien van deze sluipmoord? van 25 juni dit jaar) en het gelieg en gedraaikont rond de Nederlandse deelname aan de Bushiaanse koloniale oorlogen (zie o.a. mijn artikel Nieuw bloed aan de vingers van Balkenende en het Nederlandse parlement van 13 januari 2008), heb ik geen enkel vertrouwen meer in de Nederlandse overheid als zodanig (wat niets zegt over mijn vertrouwen in tal van overheidsambtenaren en -functionarissen).

Inmiddels zijn we ook allemaal voorzien van een "Burgerservicenummer", dat uiteraard niets te maken heeft met service voor de burgers, maar wél bedoeld is om onze gegevens in allerlei databases aan elkaar te kunnen koppelen (zie mijn artikel Burgerservicenummer en andere enge ontwikkelingen van 15 december 2007).

En de nieuwste uitvinding is het "Elektronisch patiëntendossier" (EPD). Dit is dan nog wel niet goedgekeurd door de Tweede Kamer (minister Klink van Volksgezondheid &c zegt het zo: "De Eerste en Tweede Kamer moeten het wetsvoorstel wel eerst goedkeuren."), maar desondanks heeft Klink het toch al nodig geoordeeld om iedereen in Nederland te benaderen met een brief "Aan de bewoners van dit adres" (wie woont er overigens op een adres? De meesten van ons zullen in een woning wonen, maar niet op een adres. Maar goed, we begrijpen wat de minister bedoelt, hij hoort bij de Balkenbende en dan kun je niet teveel verwachten.)
In die brief belooft hij ons min of meer een verbetering van de gezondheidszorg (dat mag ook wel na de invoering van de ZVW, de Zorgverziekingswet!) en de uitwisseling van EPD-gegevens geschiedt volgens Klink "op een veilige en betrouwbare manier". De minister heeft kennelijk niet erg veel inzicht in de kraakbaarheid van het internetverkeer, want anders zou hij dat beslist niet zo stellig hebben durven beweren (of misschien liegt hij gewoon, net als zijn baas Balkenende regelmatig doet). Webwereld wijdde op 6 november een veelzeggend artikel aan de onveilige EPD-website. En op diezelfde dag werd ook bekend dat er in de Verenigde Staten miljoenen EPD's gekraakt waren door hackers, die dreigden de betreffende gegevens openbaar te maken. (Webwereld van 7 november)

Nog afgezien van de risico's van lekken in de EPD's, is er nog een risico, dat al vaag wordt aangekondigd in de brief van Klink: "Een wet gaat zorgverleners uiteindelijk verplichten om aan te sluiten." (Wat ze aan moeten sluiten, meldt Klink niet, maar ik veronderstel dat hij bedoelt dat ze ZICH aan moeten sluiten.)

 
Dankzij de ZVW, zijn die zorgverzekers dezelfde verzekeringsmaatschappijen, waarbij wij ook onze levens-, begrafenis-, hypotheek-, auto- en andere verzekeringen hebben ondergebracht. Stel je voor wat er kan gebeuren als je een keer met je huisarts gaat praten omdat je bang bent om alcoholist te worden. De volgende keer dat je je autoverzekering moet verlengen wordt de premie ineens verdubbeld, ofschoon je nooit met alcohol achter je kiezen achter het stuur kruipt.

Aangezien ook al gegevens over ons telefoon- en e-mail-verkeer -en wie weet wat al niet meer (moeten) worden opgeslagen, is het duidelijk waarom ik me bezorgd maak over ons laatste restje privacy...

dinsdag 30 september 2008

Ook de schuld van de broeikasgassen?

Zoals de lezers van mijn blog weten, heb ik al vaker (ook jaren geleden al) getwijfeld aan de verhaaltjes die ons worden voorgeschoteld over de opwarming van de atmosfeer, die uiteindelijk vooral goed lijkt om ervoor te zorgen dat we begrip hebben voor allerlei milieubelastingen... terwijl notabene de zelfverklaarde milieu-guru Al Gore de atmosfeer vervuilt met vliegtuiguitlaatgassen om ons te vertellen dat vliegen slecht is voor het milieu...

Ofschoon er pas -vergeleken met de leeftijd van de aarde- zeer kort op verantwoordelijke wijze statistieken worden bijgehouden over het klimaat en het weer, menen allerlei wetenschappers -maar vooral politici- precies te weten wat er aan de hand is, zonder dat ze bereid lijken in aanmerking te nemen dat er altijd al warme en koude perioden geweest zijn op aarde (denk maar aan de ijstijden, die in het verleden zelfs een groot deel van Noordwest-Europa met ijs overdekten).

Helaas is de informatie die voor ons geschikt wordt geacht al net zo zorgvuldig voorgekookt als de motiveringen van de régimes van dienst om deel te nemen aan kapitalistische oorlogen. En wanneer, zoals vanaf 2001, de gemiddelde temperatuur zelfs enigszins daalt (zie o.a. het artikel in Nature van 25 juni 2008), dan moet je écht moeite doen om daarachter te komen.

Vandaag meldt NASA dat er dit jaar al 200 dagen niet één zonnevlek op de zon te zien is geweest! De vorige keer dat dat gebeurde was in 1954. Dean Pesnell van het Goddard Space Flight Centre wijst erop dat dit mogelijk ook invloed kan hebben op het klimaat op aarde: "Er is ook het probleem van de zonnestraling. Onderzoekers zien nu de minst lichte zon waarover gegevens bestaan. Het is maar een kleine verandering, slechts een fractie van één procent, maar zij is toch van belang. Vragen over de uitwerking op het klimaat zijn vanzelfsprekend wanneer de zon zwakker blijft worden."

De ecotaks-mafia zal ons hier ongetwijfeld niet over informeren, want het milieu is een fantastisch excuus om ons extra geld uit de zak te kloppen. En, wie weet, misschien vertellen ze ons binnenkort nog dat de zon zwakker aan het worden is tengevolge van onze broeikasgassen ... en laten ze ons ook een 'zonheffing' betalen...

woensdag 25 juni 2008

Hoelang blijft Den Haag nog medeplichtig ten aanzien van deze sluipmoord?

De Nederlandse Metro bericht vandaag op de voorpagina (in een artikel van de hand van Ruben EG) over een Belgisch onderzoek dat uitwijst dat laboratoriumratten na blootstelling aan "GSM-, antenne- en wifistraling" twee keer zo snel overlijden (aan een hersentumor) dan tegen straling beschermde [van de electromagnetische velden afgeschermde] ratten. Het DNA van ratten komt voor 90% overeen met dat van de mens en daarom is dit onderzoeksresultaat ook zo belangrijk. Ruben wijst er echter ook op dat er volgens de Nederlandse Gezondheidsraad geen verband bestaat tussen GSMs en gezondheidsklachten...

Al bijna twee jaar geleden heb ik de kachel aangemaakt met de informatie die de Nederlandse overheid in de media liet (en nog steeds laat) publiceren over de veiligheid van GSM- en UMTS-signalen. Hiervoor wordt (nog steeds) teruggegrepen op een Zwitsers onderzoek, waarin duidelijk werd aangegeven dat het om een beperkt onderzoek ging en dat diverse aspecten niet onderzocht waren. Dát werd (ik zou bijna zeggen: uiteraard) door de Nederlandse overheid verzwegen. Zie onder dit artikel voor een overzicht van de artikelen die ik vanaf september 2006 aan de leugenachtige, hypocrietige en geldwolvige houding van de Nederlandse overheid gewijd heb.

Inmiddels is door de Belgische wetenschapper Dirk Adang aan de Universiteit van Leuven een (in 2002 begonnen) onderzoek gepubliceerd waarvoor hij drie groepen ratten gedurende 18 maanden heeft blootgesteld aan zwakke doses (27 volt/meter, dagelijks gedurende twee uur) GSM-signalen (én aan WiFi- signalen, d.w.z. van draadloze computernetwerken!). In vergelijking met een controlegroep ratten, die niet aan de signalen werd blootgesteld, was de sterfte dubbel zo hoog. Omgerekend komt 18 maanden bij een rat neer op 60 jaar bij mensen. (Le Soir van vandaag. In deze krant staat eveneens een interview met Dirk Adang)

Gemakshalve geef ik hierna nog maar eens de links naar mijn eerdere artikelen over de manier waarop de Nederlandse overheid de waarheid terzake manipuleert en verdraait:
UMTS - of: Rampenrégime in Nederland. Hoe lang nog? (15.09.2006);
UMTS (vervolg) - Of: hoe we belazerd worden door 'onze' regering (16.09.2006);
Cijfermatige belazerij (27.09.2006);
Geld telt, mensen niet! (14.10.2006);
Weer halve waarheid verabsoluteerd (09.11.2006);
De GSM/UMTS-mafia kan weer rustig slapen (08.12.2006);
UMTS nog steeds niet bewezen veilig (13.01.2007);
Toch bang voor schadeclaims? (23.06.2007);
"UMTS-straling" ver onder "blootstellingslimiet" (01.08.2007);
Wordt er in Den Haag dan toch nog gedacht? (29.08.2007) en
Wat nu, Nederlandse overheid? (10.09.2007).

zondag 13 januari 2008

Nieuw bloed aan de vingers van Balkenende en het Nederlandse parlement

Weer zijn er twee Nederlandse soldaten ten slachtoffer gevallen aan de Haagse hielenlikkerij. Om maar vooral grote vriend Bush niet teleur te stellen ging de zoveelste Balkenbende accoord met deelname aan de koloniale oorlog in Afghanistan en met leugens en valse verzekeringen van niet-deelname aan oorlogshandelingen stemde het Nederlandse parlement (uitgezonderd de partijen GroenLinks en SP) in met de uitzending van Nederlandse militairen.

Ofschoon intussen al bekend was dat vanaf het begin was bepaald dat de Nederlandse soldaten ondanks de valse beloften ook zouden worden ingezet voor gevechtshandelingen, ging onlangs het Nederlandse parlement tóch (met als tegenstemmers de kamerleden van SP, GroenLinks en PVV) accoord met verlenging van Nederlandse deelname aan het Bushiaanse oorlogsavontuur.

Tengevolge van de leugenachtige wanpolitiek van de diverse Balkenbendes en van de meeste Nederlandse parlementariërs zijn er inmiddels al veertien Nederlandse levens opgeofferd (en laten we niet die van een veelvoud aan Afghaanse slachtoffers vergeten). Ook de twee laatste slachtoffers (van gisteren) zijn weer twee jongens, van 20 en 22 jaar oud, die eigenlijk nog maar net aan hun leven begonnen waren. Zie
NRC van vandaag voor meer bijzonderheden.

Ook het bloed van deze jongens kleeft aan de handen van de schuldige Balkenbende en de medeplichtige parlementariërs. Hoelang moet het nog duren voordat de Nederlandse bevolking ontwaakt en de schuldigen ter verantwoording roept?

zondag 23 december 2007

Boze geesten

Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen, waarom mensen (althans in Nederland) op hetzelfde moment waarop ze iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen, een op oorlog lijkende situatie creëren. Het geknal van het vuurwerk is niet van de lucht, de rotjes vliegen in het rond en de straten stinken naar kruitdamp.

Vandaag vertelde een vriend me echter dat dat vuurwerk bedoeld is om de boze geesten af te schrikken. Het lijkt me vreemd dat dit meer is dan simpel bijgeloof, maar omdat ik nog nooit bekeken heb of het al dan niet werkt, wil ik voor de overgang naar 2008 één ding met jullie afspreken: we steken nog één keer vuurwerk af, en als daarna de boze geesten van de wereld (de Georges Bush, de Tony's Blair, de Berlusconi's en de Sarkozy's, de Balkenbendes, alle monarchieën en alle erfgenamen van fascisten -zoals José María Aznar- en iedereen met fascistische of fascistoïde ideeën -zoals de Duitse minister van binnenlandse zaken Wolfgang Schäuble-) niet van de aardbodem verdwenen zijn of tenminste hun macht zijn kwijtgeraakt, is dit de laatste keer geweest dat er vuurwerk afgestoken wordt. Accoord?

zaterdag 15 december 2007

Burgerservicenummer en andere enge ontwikkelingen

Misschien is het nog niet doorgedrongen tot het brede publiek, maar het Nederlandse SOFI-nummer, dat tot op heden gebruikt werd voor de administratie van uitkeringsinstanties en de belastingdienst, is vanaf 26 november 2007 vervangen door het "burgerservicenummer". Het voordeel hiervan is volgens de overheid "dat u met dit nummer bij elk loket van de overheid terecht kunt." Maar, en dat staat in de volgende zin "Dankzij het BSN kunnen overheidsorganisaties bestaande gegevensuitwisselingen eenvoudiger uitvoeren."

Het lijkt allemaal erg simpel en logisch, want het gaat alleen om toch al "bestaande gegevensuitwisselingen". Wat er niet wordt bijgezegd is dat gegevens, die eerst alleen via een speciaal verzoek per geval afzonderlijk moesten worden opgevraagd, nu door een druk op de knop bij allerlei instanties beschikbaar zijn.

En op zich is het allemaal nog niet zo erg, MITS we de overheid en de overheidsdiensten kunnen vertrouwen. Wie echter de laatste jaren het nieuws gevolgd heeft, weet dat overheidsdiensten niet betrouwbaar zijn (denk maar aan de manier waarop de IND omgesprongen is met de gegevens van uitgezette Afrikanen), maar dat is dan ook niet te verwonderen wanneer zelfs de eerste minister de ene leugen aan de andere halve waarheid vastplakt (denk maar aan de manier waarop met de leugen van een 'opbouwmissie' voor twee jaar soldaten werden ingezet voor gevechtshandelingen in Afghanistan, welke missie nu, wederom met de nodige manipulatie, nog eens met twee jaar verlengd is).

Ofschoon ik ervan overtuigd dat verreweg de meeste ambtenaren eerlijk en gewetensvol werken (ik ken er genoeg om dat uit eigen ervaring te stellen), is het voldoende dat er enkele boeven rondlopen (zoals die gluurders onlangs bij het ministerie van minister Donner) om dit hele BSN te veranderen in een tijdbom onder onze maatschappij.

Vanavond gaf het consumentenprogramma Kassa een overduidelijk voorbeeld van wat er fout kan gaan, wanneer er bij het registreren van gegevens fouten worden gemaakt. En in dit geval was er bij één dienst een fout gemaakt: gegevens waren wel in het ene register opgenomen, maar niet in het andere, en aan de hand van dat tweede register zijn nu ten onrechte tientallen mensen beboet.

Stel je echter voor dat een dergelijke fout ineens wordt overgenomen in alle overheidsadministraties. Dan sta je binnenkort op het vliegveld en word je gearresteerd (of nog erger) met een zogenaamd vals paspoort, omdat je geboortedatum niet klopt - althans niet overeenkomt met die in het de bevolkingsadministratie, omdat ooit een verzoek aan een Rijksarchief onjuist is verwerkt.

En dan hoeven we dus voorlopig nog niet eens te denken aan ambtenaren met misdadige bedoelingen...

zaterdag 1 december 2007

Zoiets noem ik "milieubewusteloos"

Uit een onderzoek dat TNI/NIPO voor de Volkskrant heeft uitgevoerd blijkt dat bijna 50% van de Nederlanders 'nu en dan' de auto laat staan en spaarlampen gebruikt in verband met het broeikaseffect; de helft van deze groep heeft daar ook geld op ingeleverd.Ongeveer 75% van de geënquêteerden maakt zich 'in enige mate' zorgen over de klimaatverandering. (de Volkskrant van vandaag)

Niemand weet wat er aan de hand is, maar we maken ons 'in enige mate' zorgen en de helft van de Nederlanders laat 'nu en dan' de auto staan (één keer per half jaar te voet naar de brievenbus of zo?). Oja, en spaarlampen... die leveren zoals intussen bekend is wel ½% energiebesparing op op het hele electriciteitsverbruik ten opzichte van gloeilampen, maar ook bij verwerking van niet meer werkende lampen kwikverontreiniging, die weer met extra energie moet worden opgelost.

Ook uit eerdere onderzoeken was al gebleken dat Nederlanders hun verantwoordelijkheid voor het milieu maar al te graag willen afkopen (ecotax enzo). Op die manier kunnen ze zonder wroeging hun eigen milieuverontreinigende consumentenleventje blijven leiden, totdat er werkelijk niets meer aan grondstoffen over is, totdat er niets meer te verontreinigen valt.Waarom snapt niemand dat alle kletsverhaaltjes en geboden oplossingen niet meer zijn dan een middel om enerzijds de staatskas te spekken (ekotaks) en anderzijds ons toch te laten blijven consumeren (want de bankrekeningen van de patsers moeten wel vol blijven lopen).

Waarom moeten wij geloven dat de klimaatveranderingen het gevolg zijn van het autoverkeer, of van de industrie? Omdat Al Gore met zijn milieuverontreinigende tournee over de hele wereld vertelt dat het zo is?


Waarom staat niemand er bij stil dat er pas ongeveer twee eeuwen serieus statistieken zijn bijgehouden van het klimaat, zodat er niets vast staat over de periode van vóór die tijd.

Waarom vraagt niemand zich af of de vulkaanuitbarsingen en de kolossale bosbranden in het verre verleden (toen waren er nog geen blusvliegtuigen!) soms géén enorme hoeveelheden CO2 in de atmosfeer hebben gebracht en of dat dan geen broeikaseffect opleverde?


Waarom wil niemand spreken over het feit dat er in de voorbije millennia ook heel wat klimaatschommelingen zijn geweest? Nederland heeft ook zijn ijstijden en warme tijdvakken gehad. Toen liet niemand zijn auto 'nu en dan' eens staan en toen werd er geen ecotax betaald. En toch is het toen ook weer goedgekomen.

De zeespiegel stijgt en misschien wordt Nederland daardoor bedreigd. Dat is heel vervelend voor het land, maar is het iets anders dan wat in het verleden ook gebeurde? Zie het nevenstaande kaartje van de regio in de Middeleeuwen.

Ik wil niet ontkennen dat er milieu-problemen zijn. Tengevolge van de luchtverontreinigen hebben grote hoeveelheden mensen ademhalingsproblemen. Tengevolge van het streven naar maximale winst bij minimale kosten worden allerlei giftige stoffen gebruikt, die ofwel in artikelen terechtkomen (zoals onlangs speelgoed uit China), of in het milieu, krijgen we via ons voedsel landbouwgiffen en hormonen binnen. Alleen los je zoiets niet op met milieuheffingen, maar met wettelijke maatregelen en serieuze controles.

vrijdag 30 november 2007

Dolle pret in Amsterdam (maar niet heus!)

Vandaag werd op het Museumplein in Amsterdam, zoals intussen wel niemand zal zijn ontgaan, door het LAKS (Landelijk Aksie Komitee Scholieren) een manifestatie gehouden tegen de door het Balkenkabinet opgelegde 1040-uren-norm (scholieren moeten per jaar 1040 uur les krijgen, althans zich op school bevinden). Het is volstrekt gestoord om een dergelijke eis te stellen, wanneer iedereen met een IQ van 80 of meer wéét dat er daarvoor in Nederland na decennia onderwijsvernieuwing (nieuwspraak voor: onderwijsvernieling) - studiehuis, tweede fase, en eigenlijk al het hele mammoet-gedoe uit de jaren 1960- volstrekt onvoldoende leraren beschikbaar zijn, want die moesten allemaal zo nodig managertaken gaan uitvoeren. Het resultaat van een dergelijke norm is dat grote aantallen leerlingen zonder begeleiding in schoollokalen opgesloten zitten, zonder dat ze er iets leren. (Zie hierover ook mijn stukje Goedkoop scoren bij De Pers van afgelopen dinsdag)

Vanmiddag zat ik rond 15:00 in de tram in Amsterdam, en juist op het moment dat de tram vanaf het Leidseplein de Leidsestraat in wilde rijden, werd via de tram-o-foon omgeroepen dat tramlijnen 1, 2 en 5 moesten omrijden, omdat er in de Leidsestraat met stenen gegooid zou worden. 'Mijn' tram kon niet terug, dus moest door de Leidsestraat - en wat ik daar ook zag (winkelende mensen, verwarde toeristen die niet begrepen dat de rails voor de tram bestemd zijn, meer politie-agenten dan normaal), géén stenengooiende jongeren in ieder geval!

De stemming was trouwens al eerder gezet door de trambestuurder, die er geen bezwaar tegen had om te verkondigen dat die scholieren blij moesten zijn dat ze naar school konden, dat ze ze op moesten pakken, en dat 'in mijn tijd' daarmee wel anders omgegaan werd (ik dacht even dat hij 1940-1945 bedoelde, maar daar was hij veel te jong voor). Tot mijn grote verbazing waren veel passagiers het met hem eens - en aan hun Nederlands te horen, waren het toch echt bewoners van zogenaamd de meest linkse stad van Nederland, Amsterdam.

Toen ik alweer een tijdje thuis was, hoorde ik om 17:00 op het ANP-nieuws op de radiozender Arrow Classic Rock, dat de scholieren weer vanaf het Museumplein naar huis aan het gaan waren. En dat terwijl ik toch écht vóór 15:00 al gezien had dat het Museumplein, afgezien van de aanwezigheid van veel politielui en overvalwagens, er niet anders uitzag dan andere dagen. Ik heb maar niet gekeken naar TV-journaals, want daar zullen ongetwijfeld weer héél veel wandaden van jongeren te zien zijn geweest - en zullen de ware bedoelingen vermoedelijk zachtjes gefluisterd zijn bij beelden van boos kijkende scholieren, zodat vooral maar niemand weet waar het werkelijk over gaat.

Ik wil niet pessimistisch klinken (normaliter ben ik dat ook niet), maar een dergelijke confrontatie is niet goed voor mijn positieve toekomstbeeld (niet zozeer voor mij, mijn toekomst ligt -gezien mijn leeftijd- al grotendeels achter mij), maar ik vraag me werkelijk af of Nederland (en eigenlijk de hele EU) nog te redden is. Steeds meer wordt (bijna) overal duidelijk dat mensen te lui, dom, beroerd zijn om zelf na te denken en zich vooral laten meeslepen door sensationalistische kreten van dombi (type Wilders, Wiegel, Verdonk - of Vogelaar, die er ook in slaagt voortdurend nét de verkeerde dingen te zeggen, of de juiste dingen op een verkeerde manier).

Een ander droevig voorbeeld daarvan zijn de lezersreacties in o.a. de Telegraaf op de manier waarop GPD-correspondent Olivier van Beemen gisteren in een voorstad in Parijs in elkaar geslagen is door jongeren (zie ook nog hier). Een tekenend voorbeeld (spelling van de reageerder):
Eigen schuld. Nu heeft die linxe journalist eindelijk eens van dichtbij meegemaakt,wat al die moslims in europa betekenen die linx massaal heeft binnen gehaald. Wilders for President!
Heeft het nog zin om te proberen nog wat verstand in die holle hoofden te praten? Van de neoliberale internationale hoeven we geen steun te verwachten. Die heeft vooral graag one-trick-ponies, die goed zijn in hun vak en verder zich alleen maar druk maken om TV-series, olympisch en ander sport-geneuzel, en die uiteraard zoveel mogelijk willen consumeren, want de winst moet gemaximaliseerd worden - ook al betekent dat misschien dat er voor onze kleinkinderen geen grondstoffen meer overblijven.

dinsdag 27 november 2007

Goedkoop scoren bij De Pers

Voor de zoveelste keer maakt De Pers het vandaag weer eens te bont. Was het verleden week nog een vermeende primeur over misstanden in het beleid van energieboer Oxxio, die de dag erop weer herroepen moest worden, vandaag probeert het sufferdje weer eens goedkoop te scoren met de in met name Amsterdam uit de hand gelopen scholierenmanifestaties. De voorpagina begint meteen grootschalig met een foto van een halve pagina groot en een kolossale kop Gewoon schorem en een kleinere bovenkop NIKS BOZE SCHOLIEREN. De foto toont inderdaad op de voorgrond een paar zich druk makende jongeren, maar als je daarachter kijkt zie je vooral een massa rustige jongeren, die bovendien ook nog eens een heel andere kant opkijken. De vraag dringt zich zelfs op of de foto misschien geënsceneerd is...

Volgens mij heeft De Pers er niks van begrepen: volgens mij zijn de scholieren wel degelijk boos (degenen die boos zijn), maar niet om de 1040-uur-regeling van het ministerie, maar vanwege het schromelijk overdreven optreden van de Middelburgse politie afgelopen vrijdag. Naar dat optreden wordt wel verwezen, maar alleen als citaat van een 'diender' (woordkeuze van De Pers): "Na de beelden van Zeeuwse agenten die scholieren met een gummiknuppel sloegen, moeten we oppassen. Voor je het weet hebben we de beeldvorming tegen." Dat de Middelburgse politie zich publiekelijk verontschuldigd heeft voor haar gewelddadig optreden (zie mijn artikel De politie, je beste vriend? of: neoliberale vrijheid van meningsuiting van eergisteren) staat in een klein berichtje op een andere pagina (in de internet-editie is het artikel wat langer: Excuses voor politiegeweld bij scholierenprotest).

Verder suggereert De Pers dat LAKS (het Landelijk Aktie Komité Scholieren), samen met Dwars achter de actie zit: 'Het agendapunt van GroenLinks-jongerenorganisatie DWARS en scholierenvakbond LAKS is een ultiem motief voor een middagje oproer.' Dat LAKS duidelijk heeft laten weten tégen acties te zijn omdat het ministerie bereid is te praten, kom je alleen te weten als je de Metro of de Spits leest.

De Pers laat zich graag betitelen als de kwaliteitskrant onder de gratis dagbladen, maar het enig kwalitatief superieure is de lay-out, die meestal niet zo schreeuwerig is als bij Metro, Spits en Dag. Verder is het vooral een sufferdje dat zich onderscheidt door eigenlijk alleen vóór de PvdA te zijn, en nadrukkelijk tégen de SP - wat dat betreft is De Pers niet zoveel anders dan de Volkskrant, die ook overduidelijk anti-SP is en zich ten opzichte van de PvdA alleen maar kritisch voordoet.

zondag 25 november 2007

De politie, je beste vriend? of: neoliberale vrijheid van meningsuiting

Nederland is een democratie. Dat wordt althans beweerd door de Balkenbende die zich met manipulaties voor de zoveelste keer aan de macht heeft geholpen. Een democratie is, zoals we intussen allemaal toch wel zouden moeten weten, neoliberaal en daarom moeten ook altijd de belangen van de neoliberale internationale in aanmerking worden genomen, voordat iets democratisch genoemd mag worden.

Wanneer het ministerie dus beslist dat een schooljaar moet bestaan uit 1040 lesuren, is dat een democratische beslissing - en voor de twijfelaars zal het ministerie daar ook gerust nog een stempeltje "Democratisch goedgekeurd" op willen zetten.

Leerlingen zelf denken daar anders over, omdat zij tenslotte -beter dan wie dan ook- weten wat een dergelijke strakke eis inhoudt: wegens de bestaande lerarentekorten lege lesuren, die op school doorgebracht moeten worden, omdat het anders geen lesuren zijn en de norm niet gehaald wordt. Een zinloos uur op school is goed, een zinloos of zinnig besteed uur buiten de school is niet goed. Simpel, nietwaar?

Leerlingen zagen dat toch een beetje genuanceerder. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) heeft daar een duidelijke en zinnige mening over.

Afgelopen vrijdag werd in plaatsen in heel Nederland door scholieren actie gevoerd. Over de actie in Middelburg kopte
Trouw Scholierenprotest in Middelburg loopt uit de hand. Je zou dus denken dat er minstens bomaanslagen gepleegd werden, en inderdaad de reactie van de politie, waarvan vroeger gezegd werd "de politie is je beste vriend" leek meer geschikt voor het uiteenslaan van agressieve fascisten met boksbeugels en fietskettingen dan om een scholierenbetoging in toom te houden. De kop had dus beter kunnen luiden: De politie heeft zichzelf niet meer in de hand.

Volgens HVZeeland zou het politie-optreden noodzakelijk zijn geworden door 'het plegen van vernielingen en diefstal', althans volgens politiewoordvoerster Mirja Vis. Dat was allemaal nog niet erg genoeg, want door de actie ontstond 'een ordeverstoring' door 'geblokkeerde straten en kruispunten'. Bovendien werden er ook nog eens auto's vernield, 'met eieren en vuurwerk [...] gegooid' en zelfs 'blikjes [...] leeg gegoten'. Tja, toen zat er natuurlijk niks anders op dan 'de wapenstokken te gebruiken', zeg maar: er lekker op los te meppen.

Waar hebben we het hier over? Wat voor diefstal werd er gepleegd? Misschien verplaatste een leerling een fiets om zich daarachter te beschermen tegen een mepgrage pet? Bij 'vernielingen' neem ik aan dat dit slaat op het later nog eens genoemde vernielen van auto's. Hoe? Misschien spoog een leerling op een auto? Of reed wellicht een geïrriteerde automobilist tegen een paaltje?

En dan 'geblokkeerde straten en kruispunten'. Het klinkt alsof er zo'n 100.000 scholieren aanwezig waren. Wanneer het opperhoofd van de wereldwijde anti-democratie (ja, ik bedoel George W.) in Amsterdam is wordt de wijde omgeving van het Amstel Hotel geblokkeerd en als hij naar Limburg gaat, wordt Zuid-Limburg zowat van de buitenwereld afgesloten, maar wanneer scholieren iets zinnigs te zeggen, mogen ze niet eens gebruik maken van hun grondwettelijke vrijheid van meningsuiting.

Dat ze met eieren gooiden was natuurlijk niet netjes. Dat is verspilling van voedingsmiddelen. Misschien zegt de Warenwet daar zelfs nog wel iets over. En dat vuurwerk... tja, dat mag alleen in de nacht van 31 december op 1 januari - en dan gebeurt het ook in die mate dat het een oorlog lijkt en mensen met astma, CARA, COPD aan de zuurstof moeten, maar bij een demonstratie, wanneer ze hooguit gevaar opleveren voor mede-demonstranten, dán kan het niet.

En dan het toppunt van dat alles... ze gooiden blikjes leeg! Nondedju! Dát is nog eens gevaarlijk. Je glijdt overal uit over de hondenstront en knollendrollen, de straat wordt constant bekwat door viezeriken, overal liggen lege chipszakjes en snoeppapiertjes, maar wanneer scholieren blikjes leeg gaan gieten, dan is de maat echt vol en moet er toch écht gemept worden. Misschien was er wel iemand die een blikje op een auto liet vallen, toen hij bemept werd, waarbij er tegelijk wat van de inhoud uitliep.

Natuurlijk, er moeten regels zijn! Het wordt dan ook hoog tijd dat het Nederlandse régime eens begint met het respecteren van de grondwet en dat de ministers niet meer proberen foute beslissingen af te dekken met nog foutere beslissingen, dat het recht voor iedereen gelijk is (dus geen verschil tussen enerzijds patsers -zoals grootfraudeurs- en anderzijds arbeiders en uitkeringsgerechtigden).