Voor de zoveelste keer maakt De Pers
het vandaag weer eens te bont. Was het verleden week nog een vermeende
primeur over misstanden in het beleid van energieboer Oxxio, die de dag
erop weer herroepen moest worden, vandaag probeert het sufferdje weer
eens goedkoop te scoren met de in met name Amsterdam uit de hand gelopen
scholierenmanifestaties. De voorpagina begint meteen grootschalig met een foto van een halve pagina groot en een kolossale kop Gewoon schorem en een kleinere bovenkop NIKS BOZE SCHOLIEREN.
De foto toont inderdaad op de voorgrond een paar zich druk makende
jongeren, maar als je daarachter kijkt zie je vooral een massa rustige
jongeren, die bovendien ook nog eens een heel andere kant opkijken. De
vraag dringt zich zelfs op of de foto misschien geënsceneerd is...
Volgens mij heeft De Pers
er niks van begrepen: volgens mij zijn de scholieren wel degelijk boos
(degenen die boos zijn), maar niet om de 1040-uur-regeling van het
ministerie, maar vanwege het schromelijk overdreven optreden van de
Middelburgse politie afgelopen vrijdag. Naar dat optreden wordt wel
verwezen, maar alleen als citaat van een 'diender' (woordkeuze van De Pers):
"Na de beelden van Zeeuwse agenten die scholieren met een gummiknuppel
sloegen, moeten we oppassen. Voor je het weet hebben we de beeldvorming
tegen." Dat de Middelburgse politie zich publiekelijk verontschuldigd
heeft voor haar gewelddadig optreden (zie mijn artikel De politie, je beste vriend? of: neoliberale vrijheid van meningsuiting van eergisteren) staat in een klein berichtje op een andere pagina (in de internet-editie is het artikel wat langer: Excuses voor politiegeweld bij scholierenprotest).
Verder suggereert De Pers
dat LAKS (het Landelijk Aktie Komité Scholieren), samen met Dwars
achter de actie zit: 'Het agendapunt van GroenLinks-jongerenorganisatie
DWARS en scholierenvakbond LAKS is een ultiem motief voor een middagje
oproer.' Dat LAKS duidelijk heeft laten weten tégen acties te zijn omdat
het ministerie bereid is te praten, kom je alleen te weten als je de Metro of de Spits leest.
De Pers
laat zich graag betitelen als de kwaliteitskrant onder de gratis
dagbladen, maar het enig kwalitatief superieure is de lay-out, die
meestal niet zo schreeuwerig is als bij Metro, Spits en Dag.
Verder is het vooral een sufferdje dat zich onderscheidt door eigenlijk
alleen vóór de PvdA te zijn, en nadrukkelijk tégen de SP - wat dat
betreft is De Pers niet zoveel anders dan de Volkskrant, die ook overduidelijk anti-SP is en zich ten opzichte van de PvdA alleen maar kritisch voordoet.