Ik
heb hier in deze weblog (en aan de borreltafel, ofschoon ik niet van
borrelen houd) al regelmatig gesproken over de registratiezucht van de
overheden in de EU (en dan heb ik het nog niet over de vérreikende lange
vingers van de Verenigdestaatse overheid). Alles moet tegenwoordig
vastgelegd (én bewaard) worden, of het nu gaat om onze e-mailgegevens,
ons telefoongedrag, onze surfgegevens, maar ook ons reisgedrag gaat met
de nieuwe OV-chip opgeslagen worden -volgens de NS voor
"serviceverlening aan de klant" (als ik dus 4x per jaar mijn broer in
Zwolle opzoek, krijg ik voortaan elke maand van NS speciale aanbiedingen
voor musicals die in Zwolle vertoond worden, omdat het de NS geen bal
interesseert dat ik gruwelijk de pest heb aan musicals). Voor de goede
orde: ik noem de NS hier alleen als voorbeeld. Over de mogelijkheid van
vergissingen bij de registratie (en de mogelijk dramatische gevolgen
daarvan) maakt de overheid zich niet ongerust.
Trouw publiceert vandaag een opiniestuk met de titel Nederland Controlestaat
van de hand van medewerkers van het College Bescherming
Persoonsgegevens, waarin -ofschoon niet uitputtend- een aantal van de
bezwaren tegen al dat geregistreer worden vermeld. Het is weliswaar een
erg braaf stukje, want "het belang van terrorismebestrijding staat
buiten kijf", terwijl eerst nog eens maar onmiskenbaar moet worden
aangetoond dat er werkelijk zo'n terrorismedreiging bestaat, maar het is
toch een interessante inleiding voor degenen die zich er totnutoe niet
zo erg in verdiept hebben. En áls die terrorismedreiging al bestaat, zou
het heel wat zinniger zijn iets te doen aan de aanleidingen voor die
dreiging.
Het
is een interessant artikel, maar je moet het vooral zien als startpunt,
als aanleiding om verder na te denken over wat er voor belangen zitten
achter de registratiezucht, achter de zogenaamde dreiging van het
terrorisme, en over de achtergronden van dat terrorisme en hoe dat
terrorisme wérkelijk voorkomen kan worden.
Als service geef ik
jullie vast een puntje vanwaaruit je kunt gaan denken over hoe die
terroristische dreiging weggenomen kan worden: door de oorzaken weg te
nemen, m.a.w. door het Verenigdestaatse (en in het algemeen
kapitalistische) kolonialisme te beëindigen, door een eind te maken aan
de uitbuiting van de 'derde wereld', en dat komt allemaal neer op de
noodzaak om iedereen een gelukkig leven te gunnen, niet alleen de zich
superieur voelende 'westerlingen'.
Om nog even terug te komen op mijn opmerking in de eerste alinea over de vérreikende lange tengels van de Verenigde Staten: de Volkskrant gaf
daarover gisteren twee duidelijke voorbeelden. Ik vermeld alleen de
niets aan duidelijkheid te wensen overlatende koppen van de artikelen
met de bijbehorende links:
- EU akkoord met delen passagiersgegevens met VS (van Associated Press);
- VS mogen bankgegevens EU inzien (van het ANP).
Minister
Cramer van Milieu (diezelfde van de spaarlampen) heeft gisteren laten
weten dat er toch nog een onderzoek komt naar de gevolgen van
electromagnetische straling op de volksgezondheid. Het gaat dan met name
om de straling van GSM- en UMTS-zendmasten.
In
het artikel wordt nog verwezen naar verzet van de bewoners van
Kranenburg tegen een 35-meter hoge GSM-mast, ofschoon een gemeentelijk
onderzoek had uitgewezen dat "er geen relatie was tussen een [...]
radio- en tv-toren en het aantal mensen met kanker in die buurt".
Eerder was al door de Gezondheidsraad aangegeven dat een oorzakelijk verband niet kon worden aangetoond. (NRC vandaag)
Zoals
gebruikelijk in de Nederlandse media worden in dit artikel weer
allerhande wetenschappelijk-achtige dingen beweerd en gesuggereerd. Zo
is in deze context de verwijzing naar de relatie tussen de invloed van
een radio/TV-toren en kanker zinloos en vooral oliedom. Die kan
vergeleken worden met een opmerking dat auto's niet gevaarlijk zijn door
te stellen dat er nauwelijks mensen doodgereden worden door een fiets.
De
frequenties die bij radio en TV gebruikt worden zijn véél lager dan die
bij GSM en vooral UMTS-signalen. Hoe hoger de gebruikte frequenties,
hoe directer hun invloed is op de cellen in ons lichaam. Denk maar aan
de risico's van ultra-violette straling (die is tenslotte ook
electro-magnetisch!).
Ook
de bewering van de Gezondheidsraad, die later dankbaar door
staatssecretaris Van Geel gebruikt is om maar vooral de bouw van
UMTS-masten niet te hoeven beperken, is onjuist (maar dat kan het NRC niet helemaal worden aangerekend - al zou het een 'kwaliteitskrant' gesierd hebben als hierop was ingegaan).
Ikzelf heb dat verleden jaar al gedaan, op 15 (UMTS - of: Rampenrégime in Nederland. Hoe lang nog?), 16 (UMTS (vervolg) - Of: hoe we belazerd worden door 'onze' regering) en 27 september (Cijfermatige belazerij), op 14 october (Geld telt, mensen niet!), 9 november (Weer halve waarheid verabsoluteerd) en 8 december (De GSM/UMTS-mafia kan weer rustig slapen), en dit jaar op 13 januari (UMTS nog steeds niet bewezen veilig).
Het
Nederlandse régime wenst -zoals gebruikelijk in een kapitalistische
samenleving (zeg maar naast-elkaar-langs-leving)- geen rekening te
houden met het, niettemin erg verstandige, principe "bij twijfel niet
doen!" (in dubio abstine) en kijkt alleen naar de financiële
consequenties. De angst voor schadeclaims van de telecombedrijven was
ongetwijfeld voor Van Geel de hoofdreden om gewetenloos de waarheid aan
te passen.
Dat
wijst er tevens op dat het régime intussen toch bang begint te worden
voor schadeclaims van mensen die ondanks Van Geel's verzekeringen
aantoonbaar ziek geworden zijn van UMTS-straling (misschien begint zich
toch een statistisch relevant verband af te tekenen tussen UMTS en
kanker of andere aandoeningen). De andere optie, dat Cramers slim en
sociaal genoeg is om meer waarde te hechten aan de volksgezondheid dan
aan de eventuele financiële consequenties, lijkt me na haar pleidooi
voor de met kwik verontreinigde spaarlampen uitgesloten.
Na
de derde in Afghanistan gedode Nederlandse soldaat is er bij het
Balkenrégime nog steeds niets te bespeuren van inzicht in de situatie.
Er is nog niemand die zich afvraagt of deze oorlog wel kán (maar wie had
dat soort overweging op dit moment eigenlijk nog verwacht, nadat jaren
geleden bijna het voltallige Nederlandse parlement ermee instemde om aan
deze bezettingsoorlog deel te nemen).
Minister Verhagen
(Buitenlandse Zaken) gaat zelfs zover om te beweren: "Het is
overduidelijk dat de gevechten aantonen dat het noodzakelijk is daar
actief te zijn, omdat er een vijand is die terug wil naar het tijdperk
toen Al-Qaida nog heerste en de Taliban het in Afghanistan voor het
zeggen hadden. En dat is een directe bedreiging voor onze veiligheid." (Spits
vandaag). Deze enge man beseft niet dat Al Q'aida en de Taliban nog
steeds de feitelijke macht uitoefenen in Afghanistan en hij weet niet,
of heeft dat verdrongen, dat die clubs alleen dankzij de actieve steun
van de Verenigde Staten enkele decennia geleden die macht in handen
hebben gekregen. En het geneuzel over "onze veiligheid" is zo mogelijk
een nog grotere gotspe. De enige belangen die bedreigd worden zijn die
van het internationale kapitalisme, en dát is de "filosofie" die op een
of andere directe of indirecte manier achter bijna alle ellende op deze
wereld zit.
Het Minus-terie van Oorlog denkt intussen wél over de
gevolgen van de Nederlandse doden (niet over die van de gedode
Afghaanse burgers, want daar is -volgens toenmalige minister van Oorlog
Kamp- niets aan te doen), inzoverre dat het bang is dat de doden een
negatieve invloed hebben op de Nederlandse militaire inzet in
Afghanistan.
Massapsycholoog
Jaap van Ginneken zegt dat het aantal doden weinig verschil maakt: "Er
kunnen zo vijftien doden vallen, maar als Defensie de informatiestroom
beheerst, kunnen ze dat makkelijk in de goede richting sturen." Van
Ginneken vindt dat dat allemaal goed gaat, want er zijn nog nauwelijks
gruwelbeelden uit Uruzgan in omloop gekomen. "Zulke beelden zouden veel
meer impact hebben dan een dode waar we gedoseerd wat informatie over
krijgen." (groot voorpagina-artikel in De Pers van vandaag)
Het
is duidelijk: het gaat er simpelweg om de Nederlandse bevolking te
manipuleren, waardoor we die doden zullen accepteren. Van de andere kant
wordt daarmee tegelijk aangegeven dat de nabestaanden van de
slachtoffers maar niet moeten zeuren: hun kinderen of vrienden zijn
opgeofferd voor een groter goed...
En die informatiestroom houden ze
bij het Ministerie van Oorlog wel goed in de hand, want er wordt op
alle mogelijke manieren voorkomen dat journalisten op eigen houtje
onderzoeken wat er wérkelijk aan de hand is - en de gelijkgeschakelde
pers láát zich ook in dat keurslijf dwingen...
Het
gekonkel rond de EU-'grondwet' (of hoe die dan ook genoemd moet worden
om ons zand in de ogen te strooien) gaat onverminderd voort. Het lijkt
zelfs wel alsof er steeds meer gebeurt, maar dat moet ook wel, want op
21 en 22 juni is er in Brussel een EU-top gepland en dan wil Enge Merkel
een precies plan (in nieuwspraak: routekaart) maken, waarbij alle
EU-lidstaten het verdrag moeten goedkeuren vóór de verkiezingen voor het
Europees Parlement in 2009. Alle landen moeten daarvoor compromissen
sluiten, volgens Merkel. (ANP-bericht in de gelijkgeschakelde pers, bijv. in het Noordhollands Dagblad)
Balk
heeft nog niet zolang geleden met Merkel gesproken. En deze heeft
verleden week weer met de Poolse president Kaczynski gesproken over de
(enige) Poolse eis om meer invloed (stemmen) te krijgen binnen de EU
(zie Die Welt van afgelopen zaterdag), maar ze is er (aldus meldt het ANP [zie in het Noordhollands Dagblad]) niet in geslaagd Kaczynski over te halen zijn dreigement (van een veto tegen het ontwerp "EU-verdrag", zoals het ANP het nu noemt) in te trekken.
Maar we mogen wel blij zijn dat er toch rekening met ons gehouden wordt (zij het dan op onzinnige details), want het Financieele Dagblad meldt -onder de kop EU komt Nederland tegemoet over verdrag-
dat Duitsland in een 'vertrouwelijke' brief voorstelt om 'vergaand
tegemoet te komen aan de wensen van Frankrijk en Nederland (bedoeld
wordt: de wensen van de Balkenbende, beslist niet die van de bevolking)
voor een nieuw Europees verdrag'. Diplomatieke Haagse kringen zien het
voorstel als een "positieve ontwikkeling", maar wat het waard is zal
tijdens de onderhandelingen nog moeten blijken. In de brief wordt ernaar
verwezen dat sommige lidstaten "de indruk willen vermijden dat de aard
van de Europese Unie door symbolen en de titel van grondwet een radicale
verandering ondergaat". Het heeft er dus alle schijn (schijn?) van dat
de onderhandelingen vooral zullen moeten gaan over kosmetische
aanpassingen zonder feitelijk belang (Europese vlag en volkslied,
terminologie). Er wordt ook gesproken over 'de verdeling van
bevoegdheden tussen de EU en de lidstaten en de rol van de parlementen
van die lidstaten' (hoe?), maar over de Europese Centrale Bank (ECB) en
de Europese strijdmacht hoor ik nog steeds nergens iets - en dat ligt
ook voor de hand, want die moeten stiekem gauw even doorgehamerd worden.
Diezelfde
ECB, die op dit moment nog niet zo almachtig is als ze zou worden in
het oude 'grondwet'-ontwerp (en ik heb nog nergens gehoord dat dat zou
moeten veranderen) waarschuwt werkgevers, werknemers en vakbonden dat de
looneisen binnen de perken moeten blijven, omdat anders de inflatie in
de Euro-landen te hoog wordt. Waarom daarbij de werkgevers vermeld
worden is me onduidelijk: die willen niets liever dan de lonen laag
houden. (Financieele Dagblad van 14 juni 2007)
Lees
even mee wat de taak van die ECB moet zijn volgens artikel I-30 van de
ontwerp-'grondwet'. Met een beetje fantasie kun je je voorstellen wat de
ECB kan (gaat?) doen wanneer naar haar mening de prijsstabiliteit in
het gedrang komt door te hoge looneisen. Het Financieele Dagblad meldde
niets over de steeds meer bijeen graaiende nuttelozen van de
maatschappij, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de ECB er
niets over gezegd heeft (al vrees ik dat dat inderdaad het geval is).
Tenslotte moet deze krant het hebben van deze grootgraaiende kringen.
1. De Europese Centrale Bank en de nationale centrale banken vormen het Europees stelsel van centrale banken. [...]
2. Het Europees Stelsel van centrale banken wordt geleid door de besluitvormingsorganen van de Europese Centrale Bank. Het hoofddoel van het Europees Stelsel van centrale banken is het handhaven van prijsstabiliteit. [...]3.
De Europese Centrale Bank is een instelling. [...] Zij is
onafhankelijk, zowel bij de uitoefening van haar bevoegdheden als met
betrekking tot het beheer van haar financiële middelen. De instellingen,
organen en instanties van de Unie en de regeringen van de lidstaten
eerbiedigen deze onafhankelijkheid.
NOS Nieuws
meldde gisteren dat Balk in alle stilte naar Parijs gereisd is om daar
met Sarkozy te praten over de impasse rond de Europese grondwet. Verdere
bijzonderheden waren gisteravond nog niet bekendgemaakt, behalve dan
dat ze beiden vinden dat er op de EU-top over enkele dagen een accoord
moet komen over een nieuw, vereenvoudigd verdrag.
Het Algemeen Dagblad
maakte gisteravond nog melding van een ideetje van voormalig minus-ter
Bot: die vindt namelijk dat als er een algemene referendumwet komt
(waarvan de PvdA hoopt dat die is ingevoerd voordat het Europese verdrag
-de 'strontwet' dus- klaar is) dat dan de EU-burgers een referendum
kunnen aanvragen en allen op dezelfde dag kunnen stemmen, zodat alle
stemmen samengeteld kunnen worden.
Is er nog een duidelijkere manier om aan te geven dat de Nederlanders in de EU geen barst meer te zeggen zullen hebben?
Gelukkig
komen er steeds meer mensen die vinden dat we maar beter helemaal uit
de EU kunnen stappen. Netzomin als "het licht uit"ging toen we in 2005
tegen de EU-'grondwet' stemden, (ook al bezwoer de Balkenbende ons dat
dat zou gebeuren), zal het uitgaan wanneer we de EU in haar eigen sop
laten gaarkoken. Lees het goed doorwrochte stuk van Vrijspreker (van 17 juni) Ons voordeel is uit de EU te stappen met duidelijke argumenten.
Onder de kop Militair komt om bij 'laffe aanslag' vertelt Trouw hoe
een Nederlandse soldaat in Uruzgan is omgekomen door een aanslag met
een autobom, waarbij acht Afghaanse burgers omkwamen, waaronder vijf
kinderen.
Minister
Van Middelkoop: "De laffe aanslag geeft aan met welke tegenstanders we
te maken hebben. Deze tegenstander wil slachtoffers maken, waarbij het
er niet toe doet of het militairen of kinderen zijn."
Maar Van
Middelkoop liet ook weten dat "De Afghaanse bevolking kan rekenen op
onze steun. Wij zijn daar voor een Afghanistan waar kinderen vrij op
straat kunnen lopen op weg naar school."
Elke
gewelddadige dood - of het nou om een militair gaat, om een kind of om
een arts - is er één teveel, maar dat neemt niet weg dat volgens het
internationaal recht de bevolking van een land het recht heeft om zich
(ook gewapenderhand) te verzetten tegen een bezetter. Hoe Middelkoop het
ook draait of keert, de Nederlandse militairen in Afghanistan maken
deel uit van een bezettingsmacht. Het feit dat het régime Karzai die
bezettingsmacht daar wil hebben, verandert daar niks aan, want Karzai is
niet meer dan een Verenigdestaatse zetbaas, net zoals Arthur
Seyss-Inquart tijdens de Tweede Wereldoorlog Hitlers zetbaas was in
Nederland.
Bij
aanslagen van het Nederlandse verzet zijn ook regelmatig onschuldigen
omgekomen, maar ik kan me niet herinneren dat het Nederlandse verzet
door de Nederlandse overheid ooit "laf" is genoemd.
De opmerking van Van Middelkoop over de kinderen die naar school kunnen lopen deed me denken aan de term die de verzetskrant Het Parool altijd gebruikte voor de Duitse bezetters: "onze beschermers". Misschien toch iets om eens over na te denken?
Misschien is minister Middelkoop niet goed gebrieft [mijn spelling, want afkomstig van het Engelse 'to brief', dus met de -f van 't kofschip']
door zijn voorganger, Kamp, maar die heeft zelf toegegeven dat het niet
zeker was of de door Nederlandse soldaten doodgeschoten Afghanen wel
daadwerkelijk Taliban waren. In dat geval gaat het om beroepsmilitairen
die onschuldige burgers doodschieten. Dat moet dan toch wel superlaf
zijn, nietwaar?
Hoe het ook zij, de verantwoordelijkheid voor
alle slachtoffers van het oorlogsgeweld in Afghanistan, of het nu om
soldaten gaat of om burgers, ligt bij de aanvallers en de bezetters, en
dus bij het Verenigdestaatse régime van George Bush en bij zijn
paladijnen: voor Nederland zijn dat alle politieke partijen
-uitgezonderd GroenLinks en de SP- die ermee instemden om deel te nemen
aan de aanval op Afghanistan.
Het
is mij niet helemaal duidelijk wie na de Tweede Wereldoorlog de "koude
oorlog" heeft opgestart (al kan ik me voorstellen dat het feit dat de VS
kernwapens bezat voor de USSR een eng idee was, zodra eenmaal de
samenwerking tegen de nazi's ondergeschikt werd aan de ideologische
tegenstellingen).
Het
zal echter moeilijk zijn te ontkennen dat Bush' plannen van een
'raketschild', waaraan de Poolse en Tsjechische régimes graag willen
meewerken (zal wel economische voordeeltjes opleveren) het wankele
evenwicht in Europa in groot gevaar brengen.
Opmerkingen van Putin' ("Poetin" volgens de Nederlandse spelling) zijn
in ieder geval alarmerend genoeg. Russische acties "zijn slechts een
antwoord op harde en nodeloze eenzijdige acties van onze partners [in de G8]
en zijn bedoeld om het militaire evenwicht in de wereld te bewaren",
zoals hij enkele dagen geleden zei in verband met een succesvolle test
van een nieuwe Russische intercontinentale raket. (NRC van 1 juni).
Gisteren
ging Putin' nog verder in een interview aan een aantal G8-kranten: "Als
het Amerikaanse nucleaire potentieel zich over Europees territorium
uitbreidt, moeten we nieuwe doelwitten vinden in Europa,"(Trouw gisteren).
Het
Verenigdestaatse raketschild zou (volgens het régime Bush) bedoeld zijn
om raketaanvallen uit bijv. Iran of Noord-Korea te onderscheppen, maar
volgens Putin' beschikken die landen helemaal niet over raketten met een
dusdanig bereik. (Nieuws op Bremen Eins van een uur geleden).
Ik
weet niet of de bewering van Putin' klopt, maar wat ik wel weet is dat
Bush (evenals zijn hielenlikkers Blair en Balkenende) de afgelopen jaren
heel wat leugens op elkaar gestapeld hebben - met genocidale gevolgen.
Net
zoals in 2005 het Nederlandse régime de Nederlandse bevolking probeerde
te chanteren zodat we niet tegen de Europese 'grondwet' zouden stemmen
(er zouden Joegoslavische toestanden ontstaan in Europa, Nederland zou
niet meer meetellen, en het licht zou uitgaan), is er nu een nieuwe
dreigcampagne opgestart.
Minus-ter Verhagen (CDA) en staatssecretaris Timmermans (PvdA), beiden van buitenlandse zaken, waarschuwen dat een "Tweede nee heeft grote gevolgen", zoals de Volkskrant vandaag kopt.
Mogelijk
staat zelfs het Nederlandse lidmaatschap van de EU op het spel, of -
zoals Verhagen het formuleert: "Als we wederom nee zeggen, is de
consequentie dat de rest verder gaat, en dat wij achterblijven. De
karavaan trekt verder."
De
opmerking over de karavaan is ongetwijfeld gepikt van Dries van Agt
(CDA): "De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder" en in verband
daarmee kan ik de gedachtengang van Verhagen wel voorstellen. De
blaffende honden zijn natuurlijk de nee-stemmers, maar aangezien
blaffende honden niet bijten (ik neem aan dat Timmermans op de lagere
school nog spreekwoorden geleerd heeft), gaat de karavaan van de formele
Nederlandse goedkeuring van die 'strontwet' natuurlijk gewoon door.
Deze juiste interpretatie zullen we van hem -tenzij hij zich erg
drastisch verspreekt- wel nooit te horen krijgen. We komen er wel achter
wanneer er bij een eventueel nieuw referendum weer een meerderheid
'tegen' is.
In
zekere zin klopte overigens het dreigement dat Nederland niet meer zou
meetellen wel: Nederland werd niet betrokken bij de recente
konkel-achterafjes onder leiding van Enge Merkel en Barroso, waarbij
over de 'grondwet' gesmoesd werd. En eigenlijk mogen we alleen maar blij
zijn dat wij niet via de "democratisch door ons gekozen regering"
medeplichtig worden gemaakt aan dit achterbakse gedoe.
Afgelopen
woensdag was het de beurt aan Balk om in Straatsburg aan het Europees
Parlement uit te leggen wat het Nederlandse régime wil met de Europese
'grondwet'. Dat komt neer op wat Radio Nederland Wereldomroep heel correct omschrijft als "veelal cosmetische aanpassingen".
Op
dezelfde dag probeerde staatssecretaris Timmermans (Europese Zaken) de
Nederlandse voorstellen te rechtvaardigen. Tot stomme verbazing van de
Tweede Kamer bleek daarbij dat het Nederlandse régime al twee weken
eerder de plannetjes had verstrekt aan de andere EU-lidstaten.
Zoals
Radio Nederland heel terecht aanhaalt verweet de SP (evenals de PVV
overigens) het régime dat "pure symboolpolitiek" bedreven werd, en
datzelfde kreeg Balk ook in Straatsburg over zich heen. Volgens het
voorstel van Balk & Co. is het voldoende voor het Nederlandse
régime wanneer de 'grondwet' voortaan niet meer 'grondwet' genoemd
wordt, wanneer de Europese vlag en het Europese volkslied eruit gehaald
worden en als de verklaring over de grondrechten er niet meer in staan.
Balk
(dat zal dan wel neerkomen op zijn Japie Krekel, zijn 'denktank') had
namelijk begrepen dat de Nederlanders de 'grondwet' bij het referendum
in 2005 hadden verworpen omdat we zo gehecht zijn aan het rood-wit-blauw
van de Nederlandse vlag en aan het Wilhelmus, dat bijna niemand kan (en
wil?) meezingen (zie o.a. mijn stukje Gék toch met dat Wilhelmus van 10 mei jl.).
Het
was al langer bekend: Balk weet niet wat democratie inhoudt (daarom wil
hij ook geen nieuw referendum over deze strontwet, omdat hij bang is
dat de Nederlanders opnieuw 'nee' zullen zeggen, terwijl het parlement
bereid is hem te steunen (om wat voor redenen dan ook...), hij zit
alleen zijn eigen belangen en die van zijn échte achterban (het
grootkapitaal) te verdedigen en het zal hem werkelijk worst zijn hoe het
met Nederland en met de Nederlanders gaat: hij blubbert wat
nietszeggends (zij het doorgaans in grammaticaal juiste zinnen - en dat
is in zekere zin natuurlijk wel prettig), trekt een grijns, schudt een
handje en hoopt dat hij zijn kapitalistische vriendjes niet heeft
teleurgesteld.
Het
zal er uiteindelijk wel op neer komen dat de strontwet gewoon wordt
ingevoerd, mét alle ellende van o.a. een oppermachtige Centrale Europese
Bank, een leger dat naar de pijpen danst van de NAVO (en dus van de VS,
ook al is de NATO-'baas' dan iemand met een Nederlandse naam: Jaap de
Op-Schepper) en met de holle opmerkingen over het belang van
maatschappelijke organisaties en met de lege suggestie van een (niet
verplichtend) burgerinitiatief.
Nadat
de VVD het afgelopen jaar door het geknok tussen de twee blinde paarden
Verdonk en Rutte al één derde van haar kiezers was kwijtgeraakt aan de
nóg openlijker xenofobe Geert Wilders, gaat Rutte met het enthousiasme
van een maanraket met een extra lading brandstof door met het laten
imploderen van de partij.
Dat gebeurde gisteravond (aldus meldt het NRC van
vandaag) op het partijcongres van de VVD (die club zou alleen al
verboden moeten worden vanwege de onjuiste naam: in plaats van een
Vereniging voor Vrijheid en Democratie is het een Klupje voor
Onderdrukking en Uitbuiting - Dialoogje voor twee dombo's: "Bij welke
partij zit jij?" - "Ik zit in de KOU!").
Rutte
(misschien heeft hij toch stiekem eens wat gelezen in de SP-publicaties
en bij verstandige journalisten en bloggers) vraagt zich serieus af of
"schaalvergroting in zorg en onderwijs" wel zo goed is als steeds
beweerd werd. Hij vindt dat de VVD zich het lot van "de vergeten
meerderheid" (degenen die zich door het huidige kabinet niet
vertegenwoordigd voelen) moet aantrekken. Aangezien (nog steeds volgens
Rutte) de VVD zich zal moeten blijven inzetten voor de vaste
stokpaardjes (zoals 'immigratie [vermoedelijk bedoelt hij 'emigratie'], integratie, criminaliteitsbestrijding, belastingverlaging [dat is inderdaad in het belang van de 'vergeten meerderheid' - la-me-nie-lachu!] en ondernemerschap') zal er wel niets veranderen, want juist die schaalvergroting was zo goed voor het ondernemersschap [mijn eigen spelling].
Rutte vindt het vooral teleurstellend dat het CDA zo diep gebogen is voor de PvdA. Ook
dat geeft aan dat hij er geen bal van snapt, want het is juist de PvdA,
die zich al decennialang laat prostitueren door het grootkapitaal.
Nee,
Rutte snapt er werkelijk geen bal meer van. Hij heeft wel begrepen dat
het slecht gaat met de VVD, maar hij denkt kennelijk dat de VVD al op
haar diepste punt is aangeland en dat elke verandering daardoor
automatisch een verbetering is. Simpel mannetje, ondanks zijn
stropdasje! Maar van mij mag hij vrolijk doorgaan met naar links en
rechts trappen. We kennen allemaal nog het voorbeeld van de constant
ruziënde LPF... Bij de volgende gelegenheid verliest de VVD nog meer
stemmen aan Wilders en daarna verliest Wilders die stemmen dan weer aan
andere partijen. Ik hoop althans dat tegen die tijd de kiezers wel
begrepen zullen hebben dat Wilders helemaal geen politieke partij is,
maar alleen een belangenvereniging van de partijleden, die zich door hun
(gebrek aan) activiteiten van een leuk jaarinkomen (plus wachtgeld!)
kunnen verzekeren.
Nederland
moest zo nodig ook een aansluiting op het netwerk van de Hoge
SnelheidsLijn (HSL), waardoor de reistijd tussen Amsterdam en Parijs met
misschien wel enkele minuten bekort zou worden...
In
het verleden heeft NS al eens geprobeerd heeft om via de reiswijzer
reizigers te 'dwingen' te kiezen tussen een reis naar Parijs per HSL of
per gewone trein via Bielefeld, van bijna een etmaal lang (ik heb daar enkele jaren geleden -begin 2002- al eens over geschreven)
- de reiswijzer bood alleen de mogelijkheid te kiezen voor een reis per
HSL (dat wil zeggen volledig per HSL) of zonder HSL, maar niet
gecombineerd. Gelukkig is de reiswijzer sedertdien weer wat eerlijker
geworden).
Aangezien
het waarschijnlijk is dat de HSL de komende jaren nog niet uit de
kosten zal komen (dat veronderstel ik althans) is het nu de bedoeling de
huidige "Beneluxtrein" (een intercity-verbinding tussen Amsterdam en
Brussel) op te heffen, ongetwijfeld om te voorkomen dat reizigers zullen
kiezen voor de minder dure Beneluxtrein in plaats van de HSL te nemen.
Alleen:
- de HSL vereist een speciale reservering en is duurder;
- de HSL stopt niet in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal, waar de huidige trein wel stopt.
Wanneer
deze plannetjes worden uitgevoerd, is dat niet alleen ellendig voor
degenen die nu voor een reis naar Brussel of Parijs voortaan een duurder
kaartje zullen moeten kopen (tenzij ze het ervoor over hebben om met
stoptreinen te reizen en elke 25 of zo km over te stappen), maar ook
voor degenen die bijv. uit Den Haag of Dordrecht naar Brussel of Parijs
willen. Dat geldt ook voor iedereen die via Roosendaal die kant op wil,
want Roosendaal is het overstappunt voor Parijs-reizigers uit
Oost-Nederland, Noord-Brabant (via de lijn Groningen/Leeuwarden - Zwolle
- Arnhem - Nijmegen - 's Hertogenbosch - Tilburg - Breda of Eindhoven -
Tilburg - Breda) en Zeeland (Vlissingen - Middelburg - Goes).
De
SP is afgelopen dinsdag een handtekeningactie begonnen voor het behoud
van de Beneluxtrein. Er zijn gelukkig toch nog enkele politici, die wél
weten wie zij vertegenwoordigen! (SP-Nieuws)
Een
nutsbedrijf (zoals elk Openbaar Vervoersbedrijf uiteindelijk is) zou
nooit een dergelijke beslissing mogen nemen. Deze heeft immers niets te
maken met het openbaar nut, maar alles met de winst-obsessie van de
aandeelhouders. Daarom mogen nutsvoorzieningen ook nooit geprivatiseerd
worden. Het feit dat het huidige Nederlandse régime (en de laatste
régimes) niet begrijpt wat de bedoeling is van nutsvoorzieningen, maakt
het duidelijk dat de Haagse bluffers lak hebben aan ons - en onze
belangen dus niet vertegenwoordigen.
De club van Balk, Bos en
Rauwvoet (en ook die van bijv. Zalm) en alles wat zij aanhangen en
vertegenwoordigen (het neoconservatisme of hoe je hun on-filosofie dan
ook wilt noemen) zijn verwerpelijk en het is dan ook zaak dat de hele
club zo snel mogelijk implodeert. Als het enigszins kan, héél graag
voordat Balk zijn handtekening zet (zogenaamd namens het Nederlandse
volk, maar in feite namens het grootkapitaal) onder de Europese
'strontwet' of hoe dat wangedrocht dan ook genoemd zal worden.
De Volkskrant meldt vandaag onder de veelzeggende kop Wilhelmus is al 75 jaar behoorlijk onbekend,
dat zelfs een behoorlijk deel van de Nederlandse bevolking de tekst van
het eerste couplet van dat zogenaamde volkslied niet kent.
Waarom
zouden we dat ook moeten kennen? Het is geen volkslied, het is een
lijflied, geschreven op het lijf van Willem van Oranje, degene die zijn
Spaanse koning verried, ook al wordt dan heel schijnheilig gezongen dat
hij 'den koning van Hispanje' altijd trouw gediend heeft. Misschien zou
Willem A. het nog als persoonlijk lijflied kunnen gebruiken (die heet
tenminste Willem van Nassau en heeft voor 90+ % Duits bloed), maar dan
hebben we het ook wel gehad met de toepassingsmogelijkheden.
Het feit dat Wilhelmina - over wie in de Tweede Wereldoorlog op de wijze van de Duitse mars Erika (Auf
der Heide blüht ein kleines Blümenlein) gezongen werd "Blonde Mientje
heeft een hart van prikkeldraad" - ervoor gezorgd heeft dat de
zwaarmoedige melodie en de nog zwaardere met alleluja geïmpregneerde
tekst voortaan als volkslied zou moeten dienen, is ook al niet bepaald
een aanbeveling.
Sommige mensen doen lacherig over Limburg, maar die provincie heeft tenminste een écht volkslied - en dan bedoel ik niet de Loeënde klokken van Frits Rademacher, maar Limburg mijn vaderland (Waar
in 't bronsgroen eikenhout), waarvan overigens het laatste,
niet-authentieke- couplet terecht nauwelijks gebruikt wordt (trouw aan
god en aan oranje).
Er
moet toch wel eens ooit iets muzikaals geproduceerd zijn met een
verantwoorde melodie en tekst dat als volkslied zou kunnen dienen?
Desnoods laten we We Are the Champions van
Queen door een symphonie-orkest uitvoeren, dat geeft meteen uiting aan
het superioriteitsgevoel van Nederlanders ten opzichte van de rest van
de wereld...
Het
Afghaanse Hogerhuis heeft gisteren een wetsontwerp aangenomen dat een
verbod inhoudt op 'offensieve acties' (aanvallen) op Afghaanse Taliban
en dat erop aandringt dat de Afghaanse regering met de Taliban gaat
praten. (NRC van
vandaag). Het wetsontwerp moet eerst nog door het Lagerhuis aangenomen
en door de president bekrachtigd worden, maar het zou mij niet verbazen
als de wet op korte termijn van kracht zal worden.
De
wet is het gevolg van de grote aantallen door de Verenigdestaatse en
NAVO-soldaten vermoorde burgers (we herinneren ons nog dat minus-ter
Kamp van oorlog verklaarde dat het verschil tussen een Afghaanse burger
en een Taliban-strijder nauwelijks vast te stellen was).
Ik
ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer de wet van kracht gaat
worden, want dan betekent het dat het door de VS aangestelde
marionettenrégime zich zelfs van zijn broodheer afkeert. Wordt dan ook
het régime van Karzai (conform de filosofie van Big Brother Bush dat wie
niet met hem is, tegen hem is) voortaan als de vijand beschouwd?
Het
zou héél wat slimmer zijn geweest wanneer indertijd de VS samen met de
Sovjets hadden geprobeerd om een oplossing te vinden voor de problemen
in Afghanistan in plaats van zich met de Taliban en Al Q'aida in te
laten... Helaas, de combinatie "slim" en Verenigdestaatse "president" is
de laatste decennia erg zeldzaam geworden... In Frankrijk en Nederland
(al heet hij daar dan minister-president) trouwens ook!
Door de Europese integratie (aldus meldt de NRC
vandaag) hebben de Nederlanders gemiddeld € 3.000 per jaar meer te
besteden (meer dan wanneer?). Daarvoor is dan wél een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Centraal Planbureau nodig, dat speciaal gemaakt is voor de "Dag van Europa", die op 9 mei (vandaag dus) gevierd wordt.
Bullshit!
Dit onderzoek is uitgevoerd, bij elkaar gefantaseerd en gemanipuleerd
in het kader van pogingen van het Nederlandse régime (ongetwijfeld onder
druk van Enge Merkel en de Enge Sarkozy, die beiden met een rotgang
alsnog een Europese 'grondwet' willen doordrukken) om te voorkomen dat
we op onze achterste poten gaan staan, wanneer de club van Balk en Bos
binnenkort gauw eventjes die 'grondwet' ondertekenen zonder rekening te
houden met wat wij, het Nederlandse volk, (niet) willen. Een duidelijker
bewijs dat Nederland geen democratie is, hoeft dan toch zeker niet meer
geleverd te worden?
Ik
veronderstel dat door de scenaristen van de bovengenoemde planbureaux
gauw even een vergelijking is gemaakt van het gemiddeld te besteden
inkomen in 1950 (op 9 mei 1950 hield de Franse minister Schuman een voor
het ontstaan van de EGKS, de voorloper van de EEG, belangrijke
toespraak) met dat in 2007 - daarbij gemakshalve de guldens van destijds
tegen de koers van 2000 omrekenend in euri (net zoals volgens
nieuwsberichten in de media de laatste tijd ook in de VS en in
Groot-Brittannië in euri gerekend wordt...).
Eerlijkheidshalve
moet ik toegeven dat ik het rapport (nog) niet gezien heb, maar het
moet onvermijdelijk gepubliceerd zijn om ons ervan te overtuigen dat we
meer geld te besteden hebben, want uit onszelf hebben we dat nog niet
gemerkt (of iemand van jullie soms wel?). En als we dan maar zo simpel
zijn om de politieke leugens (en halve waarheden, wat op hetzelfde
eerkomt) met behulp van het Algemeen Nederlands Propagandabureau en de
overheidsspreekbuis van het NOS-Journaal te slikken als zoete koek, dan
zullen we ongetwijfeld vóór de Europese strontwet zijn.
Een
verdere democratische (althans in de visie van Balk, Bos &
Rauwvoet) tactiek daarbij is het selectief toekennen van subsidies uit
het Europafonds van het minus-terie van Buitenlandse Zaken. NRC publiceert
vandaag ook een tragisch artikel over de wijze waarop deze subsidies
(die bedoeld zijn voor projecten die burgers voorlichten over de
Europese Unie) uitsluitend aan neutrale en pro-Europa projecten verleend
worden. Dat gecombineerd met de voorlichting van het minus-terie zelf
(wie herinnert zich niet de flutfolders van twee jaar geleden?) moet
ervoor zorgen dat de Nederlandse bevolking nu wel vóór een Europese
'grondwet' zou kiezen. In het kader daarvan zal ongetwijfeld binnenkort
uitvoerig in de pers worden uitgemeten hoezeer de nieuwe Franse
president zich verzet tegen toetreding van Turkije tot de EU.
Naar aanleiding van een recent bericht hier is een off-topikse
(waarbij ik me dan afvraag hoe iets hier werkelijk off topic kan zijn)
discussie ontstaan over de OV-chipkaart. Ik heb daar al eerder iets over
gezegd, maar het kan geen kwaad er nog eens op terug te komen, omdat de
plannen toch steeds meer vorm beginnen te krijgen (onlangs kreeg ik
daarover nog een in alleluya-tonen geklankzette brief van de NS). Er zijn minstens drie redenen om geen vertrouwen te hebben in deze kaart:
1.
Alles wat door de PvdA en/of CDA [de DA-partijen] gesteund wordt (of
dat nu gebeurt in medeplichtigheid met de VVD, zoals onder Wim Kots, of
met de mini-deelname van Rauwvoet) moet zeer ernstig geanalyseerd worden
voordat we zelfs maar kunnen denken dat de verhaaltjes meer zijn dan de
beloften van een paradijs na de dood.
We weten intussen allemaal wat de verhaaltjes van politici inhouden. Zalm en Balk beloofden ons een fantastische vooruitgang in de economie, maar vandaag zag ik in de Metro
dat Nederland op zijn lazer kreeg van "Brussel" (de Europese
Commissie?) van de EU omdat in een economisch gunstige tijd hier het
begrotingstekort stijgt.
De
PvdA beloofde ons een onderzoek naar de Nederlandse deelname aan de
Bushiaanse oorlogen, maar die belofte werd gauw weggemoffeld, omdat
Wouter Bush vooral graag mee wilde regeren, ook al had hij ons verzekerd
dat hij nóóit ónder Balk zou willen dienen. Het regeerakkoord beloofde gratis schoolboeken, maar ook daar komt voorlopig in ieder geval niets van terecht.
2.
De OV-chip is een ideaal middel om ons op te lichten. Immers voor elk
treintraject wordt geregistreerd wanneer we een perron opgaan (trein en
metro, althans in Amsterdam) of wanneer we in een bus of tram stappen en
wanneer we het perron, de tram of de bus verlaten. De afstand tussen de
twee registraties wordt berekend en de kosten worden van ons tegoed
afgetrokken. Om te beginnen heb ik geen enkel vertrouwen dat niet
gemakshalve de prijzen automatisch met 10% verhoogd worden, want er is
geen enkele controle mogelijk, zoals wel bij de huidige kaartjes.
Maar
bovendien worden we hoe dan ook nog eens dubbel geflest.
Retourbiljetten zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer mogelijk, want dat
maakt het toch al krakkemikkige systeem nóg onbetrouwbaarder. In plaats
van een retourbiljet van bijvoorbeeld Abcoude naar Enkhuizen (€ 20,90),
betaal ik nu twee enkele reizen (2 x € 11,40 = € 22,80). De
volgende flespraktijk is echter dat ik voor dit traject in Amsterdam
van het ene perron naar het andere moet, dus dan wordt het: Abcoude
- Amsterdam CS - € 3,10; trap af en trap op naar een ander perron:
Amsterdam CS - Enkhuizen - € 9,40. In totaal ben ik dus voor een
enkeltje Abcoude- Enkhuizen € 12,50 kwijt en voor een retourreis wordt
dat € 25,00, terwijl een retourtje nu nog € 20,90 kost. (Tarieven volgens de reiswijzer van NS - zojuist opgezocht).
3. We kunnen theoretisch anoniem reizen met de OV-chip, maar dan wordt het allemaal nóg duurder.
Hoewel,
anoniem? Als je die anonieme chipkaart betaalt met je pinpas, is het
een koud kunstje het nummer van de anonieme kaart te koppelen aan je
niet anonieme pinpas. Op deze manier ben je dus overal te volgen met je
OV-chipkaart. Je moet maar toevallig een paar keer toevallig om heel
andere redenen (een boekenbeurs, een bijeenkomst van radio-amateurs)
naar plaatsen reizen waar ook naar terrorisme riekende praktijken
plaatsvinden (een krakersfeest, een vakbondsdemonstratie, of een Turkse
bruiloft) en je bent al een potentiële terrorist - en dat rechtvaardigt
uiteraard een uitvoerigere begluring.
Laten
we ons echter niet al te gek laten maken, want ook zonder de
OV-chipkaart zijn we niet anoniem (maar wel minder oplichtbaar!). Ook
onze GSM stuurt voortdurend kankerverwekkende of -bevorderende signalen
uit, waardoor duidelijk is waar je bent, het kentekennummer van je auto,
motor of brommer is bekend, als je ergens met je credit card of je
pinpas betaalt is duidelijk waar je je bevindt en als je in een
internet-café je e-mail bekijkt, tja... ook dan weten ze waar je bent.
Big
Brother heeft al lang onze hele maatschappij onder controle, en het
enige dat de OV-chipkaart daaraan toevoegt is dat we ongeremd bestolen
en opgelicht kunnen worden. Dat is voldoende reden om er tegen te
strijden, maar laten we niet denken dat we ons weer ongecontroleerd in
Nederland (of in het grootste deel van Europa) kunnen bewegen als die
kaart niet wordt ingevoerd.
Overigens...
hoe gevoelig zijn die OV-chip-detectoren? Stel je voor dat ik in het
centrum van Amsterdam werk en in Purmerend woon. Omdat ik de hele dag al
op kantoor zit, fiets ik naar en van mijn werk (ik ken verschillende
mensen die dat doen!) Ik loop met de fiets door de hal van Amsterdam-CS
om naar de pont te gaan (dat doen talloze mensen) en ik kom een beetje
in de buurt van zo'n chiplezer (niet moeilijk, want ze staan in de hal
aan het begin van de trappen naar de perrons). Ik fiets naar Purmerend
langs het Noord-Hollands Kanaal, neem het pont bij Ilpendam en daarna
fiets ik over de Jaagweg door naar Purmerend. Vlak bij Purmerend is een
bushalte (waar heel wat bussen stoppen), pal aan het fietspad, en daar
staat net een bus op het moment dat ik daar voorbijfiets. Kan die bus
dan mijn OV-chipkaart detecteren, omdat ik die voor het gemak in mijn
portemonnaie heb, net als mijn pinpas en het pasje van mijn
ziektekostenverzekering? Dat kan ook nog leuk worden, wanneer ik aan het
eind van de maand ontdek dat ik elke dag twee keer van Purmerend naar
Amsterdam (resp. v.v.) gereisd heb met het openbaar vervoer...
Nadat
de Nederlandse bevolking in 2005 overduidelijk te kennen heeft gegeven
geen enkele behoefte te hebben aan een Europese Grondwet, is er met name
de afgelopen weken driftig gelobbied onder leiding van Angela Merkel,
die o-zo graag in de Europese annalen wil komen als de EU-voorzitter die
de Europese Grondwet heeft doorgedrukt.
Het
nieuwe Nederlandse kabinet (nog niet eens officieel bekendgemaakt)
heeft in ieder geval al eieren voor zijn geld gekozen: er zal geen
referendum worden uitgeschreven over de 'Europese Grondwet'. (NRC/Handelsblad van
vandaag) En, laten we eerlijk zijn, het referendum in 2005 was alleen
gehouden omdat de Balkenclub ervan overtuigd was dat de Nederlandse
bevolking door manipulatie (leugenachtige brochures en
chantage-toespraken en ongelijkmatige verdeling van de voor
"onafhankelijke voorlichting" beschikbare fondsen) zich voor de gek zou
laten houden en massaal vóór zou stemmen.
Na
advies van de Raad van State (let wel: die adviezen van de Raad van
State zijn vrijblijvend!) mag echter de Tweede Kamer eventueel toch tot
een referendum besluiten (dat zal natuurlijk niet gebeuren, want CDA,
PvdA, VVD, D66 en GroenLinks zijn vóór). De coalitie-onderhandelaars
hopen dat er geen nieuw referendum komt, omdat ze bang zijn 'dat een
nieuw referendum over Europa wederom tot een 'nee' zal leiden', terwijl
altijd al een ruime meerderheid van het parlement vóór was.
Laten
we die laatste opmerking eens even een beetje beter analyseren. Het
parlement is vóór, maar het volk is tegen. Dit parlement is via
verkiezingen zogenaamd gekozen, ofschoon de kiezers maar moesten hopen
of de gekozenen zich wel aan hun verkiezingsbeloften zouden houden. Is
het in deze situatie, waarin het zogenaamd door het volk gekozen
parlement andere wensen heeft dan het volk, nog wel mogelijk om van een
democratie te spreken? Is dit niet veeleer een geval van systematisch
machtsmisbruik, waarbij een groepje mensen met een eigen agenda zich
probeert te legitimeren met onze afgetroggelde stemmen?
De
(nog steeds!) minister van oorlog Henk Kamp vindt dat een deel van de
Nederlandse fondsen voor ontwikkelingssamenwerking ter beschikking van
"Defensie" (nieuwspraak voor Oorlogsvoering) zouden moeten worden
gesteld. Zijn partij (de VVD) gaat dat voorstellen, zoals Kamp vandaag
in het TV-programma Buitenhof liet weten.
De
zogenaamde vredesoperaties in het buitenland [d.w.z. het doodschieten
van zogenaamde Taliban-strijders] kosten namelijk "Defensie" veel geld. (Noordhollands Dagblad vandaag)
Misschien
zou iemand deze vechtersbaas eens kunnen uitleggen wat het verschil is
tussen 'ontwikkelingssamenwerking', 'vredesoperaties' en het
'doodschieten van mensen', waarvan niet duidelijk is of ze iets fout gedaan hebben (en trouwens ook tussen 'defensie' en 'oorlog')...
Het
zal (nog steeds fungerend) staatssecretaris Geel niet interesseren
(tenslotte heeft hij al vaak genoeg blijk gegeven van een wel heel erg
elastische eerlijkheid en van ontbrekend inzicht), maar ook na een
recent Deens onderzoek van Joachim Schüz e.a. (gepubliceerd in het Journal of the National Cancer Institute
van 06.12.2006) is nog steeds niet bewezen of mobiele telefoons nu wél
of niet veilig zijn. Let wel: dit onderzoek omvat niet alleen de
betwiste UMTS-telefonie, maar ook de (gezien de veel lagere gebruikte
uitzendfrequentie minder verdachte GSM-telefonie).
In een voorlopige risico-schatting
vat Joachim Schüz de resultaten van de tot op heden 30 verschillende
onderzoeken samen als: "Een verhoging van het risico kan tot op heden
wetenschappelijk noch bevestigd noch uitgesloten worden".
Van
Geel zal ongetwijfeld binnenkort de telecombedrijven weer wel matsen
met een brief, waarin deze voorlopige conclusie wordt samengevat als
"Een verhoging van het risico kan tot op heden wetenschappelijk niet
bevestigd worden" en hij zal er dan ongetwijfeld zijn eigen conclusie
nog aan toevoegen: "UMTS is dus veilig", en die conclusie zal dan weer
met veel bombarie verspreid worden door het Algemeen Nederlands Propagandabureau en het NOS Journaal.
Dankzij BBC News, weet vanaf nu ook de hele Engelstalige wereld hoe het er in Nederland voorstaat met het irritant-stomme Groene Boekje en het alternatieve Witte Boekje. Zouden de betweters in Den Haag nú misschien begrijpen dat ze zich toch wel erg belachelijk aan het maken zijn?
Wie wil weten hoe ikzelf daarover in het verleden al geschreven heb, kan linksboven "in this blog" zoeken naar 'spelling'.
Zoals
bekend is het de Europese Unie uitsluitend te doen om bij te dragen tot
een betere, eerlijkere, democratische wereld, waarin iedereen gelijke
kansen krijgt en waarin geen onrecht meer bestaat.
Ik ben dan ook helemaal niet verbaasd om in de Spits
te lezen dat Europese waarnemers met onder meer Israel een akkoord
gesloten hebben. Wie zitten er nog meer in die 'onder meer'? De VS
natuurlijk, en misschien ook wel Al Fatah, die niet voor niks wegens
haar corruptie-bereidheid door de Palestijnse kiezers werd afgestraft?
Dit
akkoord houdt in dat de Europese waarnemers geld tegenhouden dat
Hamas-leden uit Egypte de Gaza-strook binnen willen brengen.
Het
artikel meldt verder nog dat "volgens diplomaten (lekker specificiek!)
partijfunctionarissen het afgelopen jaar via [grensovergang] Rafah
omgerekend zeker 60 miljoen euro de Gazastrook binnengesluisd" hebben.
Het
is ongelooflijk: de tegoeden van de Palestijnse Autoriteit worden
bevroren en wanneer andere regeringen dan aan de meerderheidspartij
Hamas geld geven om in ieder geval nog iets te kunnen doen, dan wordt
daar over geschreven alsof het om misdadig binnengesmokkeld geld gaat!
Het
ANP bazuint het Israelische standpunt nog eens rond: "Israël is bang
dat de radicale groepering er terroristische activiteiten mee
financiert."
Hamas
radicaal? Wat dan gedacht van de régimes die momenteel in Israel en de
VS aan de touwtjes trekken en die de ene moordpartij na de andere
organiseren?
Bovendien
begrijpt natuurlijk iedereen dat dat excuus van Israel maar geneuzel
is. Het gaat er niet in om iets te voorkomen. Het is juist de bedoeling
dat er in het Palestijnse gebied een kolossale chaos ontstaat, wanneer
de wettig gekozen regering het land niet draaiend kan houden. Op dat
moment kan een vanuit Israel aangestuurd Fatah-marionettenclubje de
macht grijpen en kunnen de Palestijnen op 'democratische' wijze nog
verder in de modder worden getrapt.
Wanneer
de EU zich nu al inlaat met deze gore spelletjes, dan kun je je wel
voorstellen wat er gebeurd zou zijn wanneer de Europese 'grondwet' wél
goedgekeurd was...
De
Nederlandse (net als trouwens de Franse) bevolking heeft verleden jaar
overduidelijk te kennen gegeven dat zij -ondanks de aan chantage
grenzende onjuiste 'voorlichting' door het régime, geen heil zag in de
ontwerptekst voor een Europese Grondwet.
De
Europese marionettenspelers zijn daar nog steeds ongelukkig over en
soms kun je zelfs tussen de regels doorlezen dat ze er stevig van balen
dat het Nederlandse régime (in de hoop op een stevig 'Ja' - zo sterk was
het vertrouwen in de manipuleerbaarheid van het Nederlandse volk) een
referendum heeft laten houden. Ondanks het overduidelijke en niet mis te
verstaan Nee is de 'Europese Grondwet' nooit verdwenen uit de natte
dromen van de neoliberale internationale.
Zo meldt de Volkskrant
vandaag dat de pro-Grondwet club een offensief wil lanceren om de
dwarsliggers onder druk te zetten. Spanje (waar de ontwerptekst er
binnen een paar dagen, dankzij eenzijdige overheidsinformatie, werd
doorgejast) en Luxemburg willen de landen die de 'Grondwet' wel
aangenomen hebben volgend jaar bij elkaar roepen om nieuwe initiatieven
te ontplooien.
De
stemming is meteen duidelijk. De Luxemburgse minister van Buitenlandse
Zaken vindt dat Nederland en Frankrijk concessies zullen moeten doen:
"Nederland en Frankrijk moeten hun mening over de Grondwet veranderen".
'Moeten'! Zo gaat dat dus in de Europese Unie, waarvan een van de
doelstellingen het voorkomen van conflicten in Europa was. Misschien nog
geen oorlog, maar een dergelijke Luxemburgse opmerking doet mij teveel
denken aan een dictatuur.
Degenen
die zélf willen beslissen en die zich niet willen laten sturen door
neoliberale politici, die -zoals in Nederland- de afgelopen jaren (met
name onder de régimes Kok en Balkenende) overduidelijk hebben laten
blijken dat ze geen enkele waarde hechten aan het welzijn van de bevolking, maar alles over hebben voor de welvaart
van de bezittende bovenlaag van de maatschappij, zullen dus nog steeds
hun ogen open moeten houden voor elke poging om de bevolking te
misleiden of buitenspel te zetten (bijvoorbeeld door de Europese
Strontwet in een Haags achterkamertje goed te laten keuren). Laten we
niet vergeten dat ook de PvdA en GroenLinks (evenals trouwens het FNV)
hun ziel verkocht hadden aan de neoliberale duivel - vermoedelijk
(hopelijk) omdat ze niet de moeite genomen hadden om alle consequenties
van de ontwerptekst goed te doorgronden.
Voor
wie nog behoefte heeft aan een afschrikwekkend voorbeeld van wat een
neoliberale maatschappij zijn bevolking aandoet, wil ik nog graag
verwijzen naar een ander uitvoerig artikel in de Volkskrant vandaag
over India, waarin enerzijds duidelijk gemaakt wordt hoe geweldig het
gaat met de Indiase economie. Vikram Mehta (bestuursvoorzitter van Shell
India) geeft echter ook toe dat "De verschillen tussen arm en rijk
[...] groter [worden]" en dat "de verschillen tussen stad en platteland
[...] immens [zijn]", terwijl nog steeds 2/3 van de Indiase bevolking in
de landbouw werkzaam is. Of, zoals de schrijver Steve Hamm over India
geciteerd wordt: "Het ene deel is Silicon valley, het andere deel leeft
nog in het Stenen Tijdperk."
Onlangs
braken in de buurt van Calcutta onlusten uit omdat vruchtbare
landbouwgrond aan een grote autofabriek werd gegeven, terwijl de boeren
met een fooi werden afgescheept. Ten behoeve van de economie kunnen
werknemers gemakkelijker ontslagen worden, worden Indiërs gedwongen te
verhuizen ten behoeve van industriegebieden.
Laat
niemand beweren dat Europa en India niet hetzelfde zijn, dat is bekend.
Dit betekent echter niet dat er in het Europa van de laatste jaren niet
ook op allerlei manieren geprobeerd is en wordt om de rechten van de
werknemers uit te hollen - zelfs GroenLinks wil dat, onder het motto dat
arbeiders geen behoefte hebben aan betutteling.
Gisteren publiceerde Webwereld over
een Deens onderzoek (gehouden onder 420.095 Denen, die tussen 1982 en
1995 een mobiele telefoon aangeschaft hadden). Daaruit is gebleken dat
binnen deze groep het aantal kankerpatiënten niet hoger is dan onder de
hele bevolking. De kop van Webwereld is in die zin -formeel gezien- dan ook correct: 'Geen verhoogd risico op kanker bij gebruik mobieltje'.
Ik
hoop dat het onderzoek -gesponsord door het Deense kankerinstituut en
de Deense Onderzoeksraad (heb geen flauw idee hoe die clubs aan geld
komen, maar ik ben niet bij voorbaat overtuigd van hun objectiviteit en
wetenschappelijke betekenis)- niet te veel geld heeft gekost, want het
is een waardeloos onderzoek.
Immers,
ook mensen die geen mobiele telefoon hebben (of die nu aangeschaft,
gekregen of gejat is) worden evenveel als mensen met wel zo'n ding
blootgesteld aan de signalen van telefoons die in hun omgeving gebruikt
worden en van de alom tegenwoordige zendmasten.
Bovendien
kan ik in het artikel nergens vinden of er ook onderzoek is gedaan naar
(al dan niet langdurige) blootstelling aan de straling van GSM- en
UMTS-zendmasten. Het onderzoek kan dan wel mooi (op volstrekt
onwetenschappelijke wijze overigens) aangeven dat er geen verschil is
tussen het wel of niet gebruiken van een mobiele telefoon (het Webwereld-artikel
geeft niet aan of er gedifferentiëerd is tussen GSM- en
UMTS-telefoons), maar het is véél belangrijker om te weten wat er
gebeurt als je langdurig aan de straling van zendmasten wordt
blootgesteld. Dat is de vraag die onlangs in Nederland weer aan de orde
gesteld werd (zie o.a. mijn stukken op 15 en 16 september dit jaar).
Bovendien
vind ik het dom om het voorkomen van kanker te vergelijken over een
periode van nog geen 25 jaar maximaal (1982 - 2006). Het is misschien in
Denemarken niet zo bekend, maar kanker blijkt niet binnen enkele dagen
of jaren na zijn ontstaan.
Kortom, dit onderzoek is -om het maar in "Nieuwspraak" te zeggen: dubbel-abominabel.
We mogen alleen hopen dat de (nog) staatssecretaris Van Geel niet nog
gauw even stemming zal gaan maken om te claimen dat hij wel gelijk had
met zijn opmerkingen over de onschadelijkheid van de UMTS-zendmast op
een school in Amsterdam.
Het
lijkt me interessant te zien wat er gebeurt als het doemscenario van Al
Gore uitkomt en Nederland over een jaar of wat 12 meter onder water
komt te staan. Dan wordt 90 % van de Nederlanders vluchteling.
Zou
het harde, nare standpunt van Verdonk over vluchtelingen en het
defensieve, nare stemvolkje dat ze aantrekt dan om oppurtunistische
redenen ook veranderen?
Wake
up: Nederland is nog steeds een paradijs op aarde: get a life en bouw
aan een leuke maatschappij voor iedereen en gun die achterstallige
asielzoekers ook een leven: gewoon een verblijfsstatus geven, dat doet
echt geen pijn. Dan trekken we over een jaar of wat samen voor de vloed
uit verder naar België, of de Franse Alpen. (Casper)
De Stichting Hersentumor.nl laat weten dat de hersentumoren bij twee leerlingen en een docent niet veroorzaakt kunnen zijn door de UMTS-mast op de P.J. Troelstraschool in Amsterdam.
Ter
ondersteuning van die bewering wijst de stichting erop dat de omstreden
straling van de mast van dezelfde soort 'laag energetische
elektromagnetische straling' is als die van magnetrons.
Nog
afgezien van het feit dat magnetrons zorgvuldig afgeschermd zijn om te
voorkomen dat straling buiten het apparaat komt (en dat kan bij
UMTS-masten natuurlijk niet, want dan hebben ze geen nut) geeft de
stichting zelf aan dat ze eigenlijk helemaal niet weet waar ze het over
heeft. Immers [vet van mijn hand]: "Geen enkel bij ons bekend onderzoek
heeft aangetoond dat een statistisch verband bestaat tussen het gebruik
van mobiele telefoons of umts-masten enerzijds en het ontstaan van
hersentumoren anderzijds". (het Parool)
Op 15 en 16 september (in UMTS - of: Rampenrégime in Nederland. Hoe lang nog? resp. UMTS (vervolg) - Of: hoe we belazerd worden door onze regering)
heb ik al aangetoond dat de onderzoeken die staatssecretaris Van Geel
gebruikt om aan te tonen dat UMTS-masten niet schadelijk zijn volstrekt
ontoereikend zijn, o.a. omdat in deze onderzoeken nooit gezocht is naar
het verband tussen UMTS-straling en tumoren én in deze onderzoeken nog
diverse voorbehouden gemaakt worden.
Bovendien
dekt de stichting zich nog verder in door zich te beperken tot "bij
ons" bekende onderzoeken. Dat wijst er volgens mij op dat ze zelf geen
serieus onderzoek gedaan hebben, maar zich gewoon verschuilen achter of
zich baseren op de beslissing van Van Geel.
De
bewering van de stichting stelt bovendien niet dat er geen verband ís,
maar dat dat niet is aangetoond (en dus wel degelijk kan bestaan).
En op dit soort halfslachtige, versluierende en wollige beweringen worden dus tegenwoordig beslissingen gebaseerd.
Het volledige persbericht
van de Stichting gaat nog verder: "De berichtgeving [...] in allerlei
media is niet gebaseerd op feitelijk wetenschappelijk onderzoek of een
werkelijk geconstateerd verband". Zoals ik hierboven al opgemerkt heb,
is juist de Stichting niet bepaald wetenschappelijk bezig met haar
halfslachtige bewering. Deze opmerking is dus minimaal een voorbeeld van
een pot die de ketel verwijt zwart te zijn.
Het
persbericht verwijst naar het in september door mij al aangehaalde
TNO-onderzoek, dat nu "zorgvuldig herhaald [is] in Zwitserland, en daar
kwam helemaal niets uit". Dit is een kolossale leugen, want uit het
onderzoek in Zwitserland (ook door mij in september al besproken) zijn
wel degelijk conclusies aan te halen:
"Met betrekking tot de cognitieve functies [kon] geen consistente invloed van de UMTS-straling [...] worden aangetoond." Van Geel beweert dat er "geen aanwijzingen" zijn, en dat is heel iets anders dan "geen consistente invloed".
en:
"Deze
resultaten staan echter slechts een conclusie toe over het verband
tussen een korte blootstelling aan het signaal van een UMTS-basisstation
en de onmiddellijke beïnvloeding van het welbevinden of de cognitieve
vaardigheden. Er kunnen geen conclusies getrokken worden over het
gezondheidsrisico door UMTS-telefoons of door een langdurige, chronische
bestraling met UMTS-basisstations." (door mijzelf vertaald uit de
Duitse samenvatting van het betreffende onderzoek).
Ik
zou wel eens willen weten wat voor belang Hersentumor.nl heeft bij
UMTS-masten. Krijgen ze bijv. donaties van Vodafone, KPN of andere
telefoonproviders. Hoe kan anders een stichting, wier naam suggereert
zich in te zetten voor het voorkomen van hersentumoren, zich op een
dergelijke onwetenschappelijke manier lenen voor het misleiden van de
bevolking?
Hersentumor.nl is (volgens haar eigen website) bij het opzetten belangeloos geholpen door o.a. Invision.
Dit bedrijf is (volgens haar website) in 1993 gestart.
In de loop van de jaren heeft Invision zich
gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en integratie van digitale communicatiemiddelen binnen marketing, sales en communicatie van organisaties. Belangeloos?
Andere belangeloze ondersteuners zijn Rituals (cosmetica e.d.), Monique Vinke (gespecialiseerd in kinderfotografie) en Van Beuzekom
(drukkerij). Bij die drie laatste bedrijven heb ik geen verband kunnen
vinden, maar gezien het gemak waarmee Hersentumor.nl zich baseert op
niet aangetoonde (maar daardoor niet bewezen afwezige) statische
verbanden veronderstel ik dat ze het me zal veroorloven dat verband toch
niet te willen uitsluiten.
Op de site van Hersentumor.nl heb ik
geen informatie gevonden de huidige financiering, dus die vraag zou ik
eigenlijk ook nog wel graag beantwoord hebben.
Het
lijkt me verstandig om er met het oog op de komende verkiezingen de
aandacht op te vestigen dat Nederlandse soldaten willens en weten aan
de oorlogszuchtige George W. Boef ter beschikking werden gesteld voor
zijn Afghaanse avonturen.
Ofschoon iedereen met zijn ogen dicht
kon aanvoelen dat het geen vacantie zou worden, hield het régime van
Balkenende & Co. vol dat het om een opbouwmissie zou gaan. In
reclamespotjes op de Nederlandse TV werd de bevolking belazerd met
beelden van vriendelijke soldaten die de plaatselijke bevolking hielpen
bij het oplossen van haar problemen.
Inmiddels hebben we, ondanks
de beproefde censuurtruuk van ingebedde journalisten, kunnen zien en
lezen dat het beslist niet gaat om een opbouwmissie en dat de
Nederlandse soldaten diverse malen betrokken zijn geweest bij
schietpartijen, met als dieptepunt de bevestiging van minister Kamp dat
het moeilijk is om een Taliban-strijder te onderscheiden van een
burger, en dat het ministerie niet bijhield hoeveel burgers
doodgeschoten werden.
Aangezien het in het belang is van de
Nederlandse regering, is het goed om, voordat we over twee weken gaan
stemmen, te weten welke partijen deze leugenachtige deelname aan
oorlogshandelingen hebben goedgekeurd.
Ik citeer daarvoor uit de stukken van de Tweede Kamer:
Uiteindelijk
stemde de Tweede Kamer in met Nederlandse deelname aan de missie
gericht op wederopbouw. CDA, VVD, PvdA, LPF, ChristenUnie, SGP, Groep
Wilders en Groep Nawijn stemden voor. Deze partijen waren samen goed
voor 127 van de 150 zetels. Eén PvdA-lid, Godelieve van Heteren, en de
fracties van SP en GroenLinks waren tegen. Zo ook de Tweede-Kamerfractie
van coalitiepartij D66. Volgens partijleider Dittrich had de missie te
weinig kans van slagen, omdat vechten en opbouwen te zeer worden
vermengd. Coalitiepartij D66 lag zwaar onder vuur in het debat, omdat
het al met een negatief oordeel over de missie kwam voordat het kabinet
zich had uitgesproken. Ook dreigde de fractie met een kabinetscrisis.
Fractieleider Dittrich zei dat deze strategie was gekozen om te proberen
de besluitvorming in met name de PvdA te beïnvloeden. Achteraf gaf
Dittrich toe dat dit duidelijk mislukt was en nam hij zijn verlies: hij
trad af als fractievoorzitter.
Conclusies mogen
jullie zelf trekken. Aangezien jullie mijn blog lezen, twijfel ik er
niet aan dat jullie daartoe perfect in staat zijn.
Zojuist gehoord op Radio Noord-Holland: "Voor de ABN-AMRO Winter-check kunt u aanstaande zaterdag terecht bij ABN-AMRO in Amsterdam of Heerlen."
Betekent
dit dat de bank zelf nog niet weet waar ze nu die "check" gaan
uitvoeren, in Amsterdam of in Heerlen en dat je dus het risico loopt in
Heerlen of in Amsterdam voor een gesloten deur te staan? Of is dit weer
een 'fraai' voorbeeld van slecht taalgebruik en kunnen de klanten zowel
in Amsterdam als in Heerlen terecht?
Misschien is het toch een goed idee om in de toekomst voortaan geen tijd meer te besteden aan het veranderen van de spelling, maar aan een correct gebruik van de Nederlandse taal...